Heb jij de C-factor?

5 05 2010

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Oslo elke vrijdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar het is aan jullie om ook de verschillen te zien: Je móét immers kiezen! In deze aflevering: United Kingdom vs. Zwitserland.

De Link   —>   Het Lied

Het Verenigd Koninkrijk hanteerde dit jaar een systeem vergelijkbaar met dat van Nederland. Vergelijkbaar ook met dat van vorig jaar, toen Andrew Lloyd Webber de componist was die op zoek ging naar een geschikte artiest voor zijn lied. Dit jaar was het de beurt aan Pete Waterman om het Eurovisielied te schrijven. Gekscherend werd vooraf al eens gesteld dat hij in het bekende trio Stock, Aitkin en Waterman meestal voor de merchandising (en dus niet voor de composities) zorgde. De vrees werd echter bewaarheid: That sounds good to me ontbeert originaliteit, en is een Zweedse stamper van de eerste orde.

Ook het Zwitserse lied Il pleut de l’or heeft de absolute C(arola)-factor. De Zwitsers doen daarmee een flinke stap terug in de tijd, na enkele zeer moderne inzendingen de afgelopen jaren. De Franse taal voegt weinig aan het geheel toe, en het intro is zelfs rechtstreeks gekopieerd uit It hurts van Lena Philipsson.

De Uitvoering

Zelf koppel ik dit genre graag aan Zweden; er zijn al veel songfestivalliedjes geweest met zo’n typische Zweedse sound. Halszaak bij die inzendingen was altijd wel dat er een artiest stond die het lied met overtuiging kon brengen. Josh en Michael kunnen allebei vrij goed zingen, en hoeven dus niet bang te zijn dat hun optreden compleet door de mand zal vallen. Of ze de liedjes echter met eenzelfde overtuiging als bijvoorbeeld Carola kunnen brengen, is de vraag.

De Kansen

Voor de Zwitsers is de finale al enkele jaren buiten bereik vanwege slechte live performances. Dit jaar zitten de Zwitsers in de zwaarste halve finale ingedeeld; een poule waarin geen ruimte is voor ‘vergissingen’ of zoals de Amerikanen het noemen ‘Guilty pleasures’. Het halen van de finale is voor Zwitserland dan ook schier onmogelijk.

Het Verenigd Koninkrijk van Josh koopt zoals ieder jaar weer een plek in de finale. That sounds good to me heeft daarin niet erg goed geloot, en zal wellicht nog omringd worden door opvallendere en kansrijkere nummers. Het evenaren van de vijfde plaats van Jade lijkt voor Pete Waterman en zijn lied dan ook niet weggelegd.

Josh Dubovie hoeft zich niet meer te plaatsen voor de finale

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: United Kingdom, of toch Zwitserland?


Acties

Information

6 responses

5 05 2010
Hebbuzz

Nou nou wat een commentaar op Zwitserland en UK. De link vind ik te vergezocht. UK lijkt in de verste verten niet op de zweedse dansbandmuziek.
De link zou eerder zijn dat het vrolijke nietsomhetlijfhebbende popliedjes zijn die ook zo bedoeld zijn. Europa zit in een crisis en men zit op iets vrolijks te wachten. Beide liedjes zijn antidepressiva want ze gaan over positieve zaken, het regent goud (toch geen golden shower hoop ik?) en dat het goed in de oren klklinkt.

Josh nummer vind ik in de nieuwe versie best aanstekelijk. De Zwitserse zanger is megasympathiek, maar het nummer te oubollig. Op basis van de studio-opname kies is voor het Vereningd Koninkrijk

7 05 2010
karin

Grappig toch, deze blog en de reakties. Wat een verschillen! Ik word van deze liedjes accuut depressief, vind ze HELEMAAL niets. Die Engelse jongen heeft nog iets schattigs, verlegen oid, de Zwitserse jongen vind ik totaal onecht. Zo is er voor elk wat wils. Met het mes op de keel moet ik iets kiezen, helaas. Dan maar ogen dicht en Zwitserland.

7 05 2010
Jacob

Ten eerste moet ik zeggen dat ik bij deze liedjes ook niet de “typische” Zweedse sound ervaar…

Mijn keuze in dit duel gaat duidelijk naar het Verenigd Koninkrijk. Is zo’n typisch eurovisieliedje uit de goeie ouwe tijd met een aanstekelijk refrein.

Zwitserland vind ik al vanaf het begin niks aan, en dat ligt voor een groot stuk aan de zanger (en ook aan het liedje natuurlijk). Die kerel vindt zichzelf toch o zooooo geweldig… zo komt hij voor mij althans over in de clip en op het podium. Ik hou ook totaal niet van zijn manier van dansen. Zoals Karin ook zegt.. totaal onecht.

7 05 2010
Pim

Inderdaad heel grappig en afwisselend de reacties, want ik vind juist UK een typisch voorbeeld van de Zweedse sound. Makkelijk in het gehoor, de dreun die je vanaf het begin al voelt opkomen, de hoge uithaal op het einde, qua opbouw is het het helemaal. En dan zo’n refrein dat niet meer uit ej kop gaat.

Zwitserland vind ik misschien wel iets zweeds hebben, maar dan toch mislukt en achterhaald. Ik ga dan ook zonder enige twijfel voor de UK, die nu 3-1 aan kop komen. Grappig liedje waar je idd vrolijk van wordt, ’t gaat niet uit m’n kop en ik sta er ’s ochtends mee op 🙂

12 05 2010
Luuk

UK vind ik echt een slecht nummer! ook de hele tijd dezelfde beat egt een 0! Zwitserland is ook niks (die griezel met z’n flaporen). De beat veranderd niet veel. Ik kies toch voor ’t Frans dus voor Zwitserland.

12 05 2010
Erik

Niet mijn stijl, maar soit, 4-2 voor de UK omdat die jongen beter zingt dan Michael

Geef een reactie

