Interview met Sieneke

3 05 2010

Shot 1: Sieneke, die breed lachend een bos bloemen van burgemeester Thom de Graaf aanneemt. Shot 2: de twee samen, babbelend bij een beker koffie. Dan nog een leuke quote tot slot. Binnenkomen, item schieten, en weer weggaan. Beeldjournalistiek is een wervelwind, en ik werd vandaag omver geblazen. 

Om de nieuwsuitzending met daarin mijn interview te bekijken, klik je hier

Vanochtend vroeg meldde ik me bij het lokale tv-station Nijmegen 1. Er werd me verteld welke cameraman met me mee zou gaan. ‘Heb je je wel goed voorbereid?’ Natuurlijk had ik dat. Ik had me voorgesteld hoe het zou gaan. Eerst een gesprekje tussen burgemeester en Sieneke, dan wat semispontane kiekjes, en daarna een apart persmoment, waar de media om beurten wat vragen aan Sieneke zouden kunnen stellen.

Foto: Lars Schwachöfer (Nijmeegse Stadskrant)

Het ging natuurlijk totaal niet zo. Al bij het eerste slokje koffie dat Sieneke nam, siste de cameraman in m’n oor dat ik het statief van de camera moest opzetten. Ik antwoordde naar eerlijkheid dat ik niet eens wist hoe; ik ben een schrijver, geen rtv-journalist! Hij duwde me dan maar vast de microfoon in handen. Dichterbij moest ik staan. Nee, nóg dichterbij: het gesprekje tussen De Graaf en Sieneke moest al goed op tape staan.

Het voelde wat vreemd en onbeleefd om zo dicht op het tweetal te kruipen, maar dat was vast zoals het hoorde; ik volgde de hint op. De Graaf en Sieneke kletsten ondertussen beleefd verder. Over het liedje, over de Nijmeegse trots en over het draaiorgel dat te zwaar is. ‘Misschien één van bordkarton?’, suggereerde de burgemeester, zich niet realiserend dat hij daarmee een oude songfestivalact aanhaalde (huiskamervraag: wie?)

‘Tijd om er tussen te kruipen’, hoorde ik plots vanachter me. Wat? Nu? Niks geen apart persmoment dus! Ik moet mijn vragen nu stellen, dwars door de babbel heen. Tijd om me af te vragen of dat wel zo hoorde, was er niet: ik moest er maar vanuit gaan. De Graaf zou als ex-landelijk politicus ook wel weten hoe zoiets werkt. Ik hoefde alleen maar te wachten tot hij zou stoppen met praten. Maar dat deed hij niet.

Foto: Lars Schwachöfer (Nijmeegse Stadskrant)

‘Ertussen!’ Minder vrijblijvend deze keer, en in een fractie van een seconde realiseerde ik me wat de bedoeling was: ik moest gewoon keihard inbreken in het gesprek. ‘Ik ben hier niet voor gemaakt’, dacht ik nog, maar een weg terug was er niet, en na wat aarzelingen hoorde ik mezelf plots zeggen: ‘Burgemeester, waarom zoveel lokale aandacht voor een toch internationaal evenement? Hoe kan Sieneke haar Nijmeegse identiteit uitdragen in Oslo?’ 

Na een keurig voorbereid antwoord van de burgemeester over haar Nijmeegse tongval, en een leuk toeristisch petje dat Sieneke tijdens de repetities op zou kunnen zetten, draaide ik met microfoon en al naar het andere eind van de tafel. ‘Heb je zin in je reis naar Oslo of vind je het ook wel een beetje eng?’ Natuurlijk vond ze het eng, voor het eerst zonder ouders naar het buitenland. Gaat er dan niemand uit haar omgeving mee? En welke Eurovisielanden draait ze zelf graag op haar Ipod?

‘Ah, Finland en België… Nou, als dat je concurrenten zijn moeten we daar in ieder geval niet op stemmen’. Een indirect maar duidelijk signaal: de burgemeester probeerde met een grap de regie van het gesprek weer over te nemen. Ik liet het gebeuren, tegelijkertijd realiserend dat ik te lief, te verlegen en vooral te traag ben voor dit soort rtv-journalistiek. De cameraman leek echter zeer tevreden. Hij knikte naar me, zei ‘ik heb alles’ en borg zijn spullen op. 

Voor mij is het duidelijk: snelle journalistiek is aan mij niet besteed. Ik ben een schrijver in hart en nieren, iemand die zijn woorden het liefst zorgvuldig kiest en de tijd neemt om zijn product eindeloos te perfectioneren. In Oslo ga ik dan wel met een camera op stap voor Nijmegen 1, maar dan gaat het wel zoveel mogelijk op mijn manier. Een tv-column gaat het worden, met sfeerimpressies en korte interviewtjes, maar ook met goed overdacht ironisch commentaar achteraf.

Na afloop van het gesprek met de burgemeester zag ik toch nog kans om even apart met Sieneke kennis te maken. Ik vertelde dat ik, net als zijzelf, ook op 18 mei naar Oslo vertrek en daar die periode zal zijn (Wat denken jullie, zou ik in het zelfde vliegtuig zitten?). De hoop was natuurlijk dat ze mijn gezicht zou onthouden, zodat het contact in Oslo wat makkelijker verloopt. En dat lijkt zowaar gelukt; bij het verlaten van het stadshuis draaide Sieneke zich nog één keer om en zei: ‘Nou, en jou zie ik dan waarschijnlijk nog wel in Oslo!’. En of!

Steef van Gorkum

Foto: Lars Schwachöfer (Nijmeegse Stadskrant)

Klik hier en bekijk de nieuwsuitzending met daarin mijn interview!

En klik hier om Sieneke’s favoriete Eurovisieliedje te beluisteren!

Acties

Information

5 responses

4 05 2010
Michiel van de Loo

ik verheug me nu al op je bijdrages op Nijmegen1; leuke foto’s trouwens

4 05 2010
Hendrik

Leuk om te lezen hoe dat er aan toe gaat 😉

4 05 2010
Adriaan

Ja het is echt een leuk stukje geworden en een leuk item vanuit Havana aan de Waal , zelfs Thom mogen interviewen ook best een bijzondere iets toch?

Net zoals Michiel verheug ik me ook op de rest van wat er nog komen gaat 🙂

Hier gaan we nog veel van horen 😉

6 05 2010
Hebbuzz

Wat een saaie ongeïnteresseerde droogkloot is die Thom de Graaf eigenlijk toch, maar die Steef heeft een mooie stem! Ik zeg, gewoon blijven oefenen en doorgaan. Ook op camera!

7 05 2010
Jacob

Goe gedaan Steef!
Ze vindt België leuk! 🙂

Ik begrijp wel perfect dat het niet zo leuk moet geweest zijn om zo tussen hun gesprek te komen; zou ook absoluut niks voor mij zijn. Maar het is je toch goed gelukt hé.

Geef een reactie

