Eerder naar Oslo

2 05 2010

‘Zijn grootste droom: zelf ooit het songfestival bijwonen’. Dat schreef een journaliste van een lokaal blaadje in 2007 over mij. We zijn nog geen drie jaar verder, en de droom wordt nog veel mooier dan ik toen had gedacht. Mijn blogs verschijnen binnenkort op de EBU website, en mijn verblijf in Oslo is alvast een week verlengd.

Ongeveer een jaar geleden ontstond er een vaag plan: het Songfestival in Oslo live meemaken. Iets wat Hendrik en ik allebei nog nooit eerder hadden gedaan. Wel was ik bij Nationale finales, en het Junior Songfestival in Ahoy, maar nu op naar het echte werk. Spannend, een droom leek plots haalbaar. Ik kan er misschien wel écht naar toe!

Mijn opleiding Journalistiek leek echter roet in het eten te gooien. De songfestivalperiode viel namelijk middenin mijn regionale stage, en dat kon natuurlijk niet allebei tegelijk. Tenzij… Het plan raakte maar niet uit mijn hoofd; er moest een oplossing zijn. Ik ging op zoek naar een manier om mijn stage met het songfestival te combineren.

In december werd ik door een gastcollege van Ernst Jan Pfauth enthousiast gemaakt over bloggen. Gevolg was The Road to Oslo, de website die jullie nu allemaal zo trouw volgen. Bedankt! Ik had op dat moment nog steeds geen stage, maar toen de bezoekerscijfers van mijn blog in de lift gingen, was er geen houden meer aan.

Eerst vond ik mijn perfecte stageplaats: de Nijmeegse Stadskrant. De meest onafhankelijke krant van Nederland gaf mij de vrijheid te schrijven over dat wat ik echt wilde. Het songfestival dus, met als Nederlandse deelneemster de Nijmeegse Sieneke. Vanaf dat moment vielen alle puzzelstukjes in razend tempo op hun plaats.

Meerdere media begonnen interesse te tonen voor mijn werk en verslaggeving. Lokale Nijmeegse media (morgen interview ik Sieneke voor tv-zender Nijmegen 1), maar ook (inter)nationale media. Als het goed is verschijnt binnenkort mijn eerste blog op www.eurovision.tv! Meer media betekent meer plichten en meer mogelijkheden. Daarom besloot ik afgelopen week om mijn reis naar Oslo nog wat te verlengen.

Morgenochtend probeer ik voor de lokale televisie met Sieneke te spreken

Vanaf dinsdag 18 mei kunnen jullie via deze website (maar dus ook via vele andere wegen) op de hoogte blijven van mijn belevingen in Oslo. Opvallend is dat veel media juist mijn persoonlijke en afwijkende stijl waarderen, en willen dat ik die ook bij hen behoud. Ik mag dus blijven doen wat ik leuk vind en waar ik blijkbaar goed in ben.

Af en toe moet ik even met mijn ogen knipperen. Mijn droom was om het songfestival bij te wonen; inmiddels heb ik een eigen fansite, een perskaart, en een enorme kans om mezelf via verschillende podia te bewijzen als journalist. Op het gevaar af in clichées te vervallen: wat gaat het toch allemaal idioot snel.

Nog twee weken tot mijn vertrek naar Oslo. Een drukke, maar ook zeer enerverende periode staat voor de boeg. Ik beloofde jullie maanden geleden over voorbereidingen te schrijven. Wel, de komende twee weken is er aan onderwerpen geen gebrek. Te beginnen met morgen, als ik Sieneke voor het eerst ga interviewen.

Ondanks alle drukte blijft The Road to Oslo op volle toeren draaien. Ik wil immers niet vergeten waarmee deze achtbaan ooit is begonnen, en waaraan ik de kansen die ik nu krijg te danken heb. Aan jullie, onder andere, waarvoor dank! Blijf daarom bij ons voor nog zeker vier weken songfestivalnieuws, met Oslo-live reports vanaf dinsdag 18 mei. Ik heb er zin in!

Steef van Gorkum

Acties

Information

3 responses

3 05 2010
Pim

Gefeliciteerd jongen! Ik blijf je dromen wel volgen de komende weken 😉

3 05 2010
Hebbuzz

Niet stoppen met dromen na het bereiken van je laatste 😉

Zie je misschien wel in Oslo, ik ga ook voor het eerst, alleen dan zonder persaccreditatie! Have fun!

3 05 2010
Jacob

Amai Steef, da’s geweldig!

Op naar de volgende droom: opvolger worden van Stockselius? 🙂
Hij is zelf ook journalist, dus wie weet…. 😉

Geef een reactie

