Wie wint de Kalkoen Award?

30 04 2010

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Oslo elke vrijdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar het is aan jullie om ook de verschillen te zien: Je móét immers kiezen! In deze aflevering: Litouwen vs. Slovenie.

De Link   —>   De Uitvoering

Acts als Dustin the Turkey, Lordi of de Letse piraten geven het songfestival telkens het imago puur te draaien op kermis en show. Liedjes als Molitva bewijzen het tegendeel, maar feit is dat vreemde acts er elk jaar tussen zitten. Daarom introduceert Road to Oslo in dit blog de verkiezing van de Kalkoen Award voor de vreemdste act van het jaar. Doe gerust suggesties voor andere acts dan Litouwen of Slovenie, maar denk ook aan dat mes: Slovenie OF Litouwen krijgt een stem.

Litouwen bouwt met Inculto voort op het succes van LT United enkele jaren geleden. Inculto werd destijds, in 2006, tweede in de Litouwse nationale finale; daar houdt men blijkbaar wel van een groep mannen die niet te beroerd is om zichzelf voor gek te zetten. Bij Slovenie houdt de vreemde act gelijke tred met het vreemde nummer: een combinatie van typisch Sloveens-Beierse klanken, en jaren 70 rock. De titel zegt eigenlijk genoeg.

Het Lied

Het intro van Litouwen wordt a capella gedaan, zonder dat je daar iets van merkt; de jongens van Inculto immiteren de instrumenten moeiteloos. Daarna heeft de straatmuziek de overhand. Eastern European Funk is wereldmuziek en wordt het liefst zo druk, en zo vreemd mogelijk gebracht.

Het nummer van Slovenie klinkt soms wat fragmentarisch, maar vooral ook heel vrolijk. De zanger en de zangeres bijten elkaar niet qua stem, waardoor de mix tussen twee botsende stijlen soms toch nog overkomt. Je moet het alleen wel net allemaal kunnen begrijpen…

De Kansen

LT United scoorde tegen alle verwachtingen enorm hoog, en haalde een dikke top 10 klassering. Van Inculto wordt even weinig verwacht, maar uiteraard wel gespeculeerd op eenzelfde soort verrassing. Road to Oslo lijkt dit onwaarschijnlijk, omdat de act altijd nog net iets minder debiel is. Bovendien kent Europa dit kunstje nu wel. Geen nieuwe finaleplaats voor Litouwen dus; wel een vrolijke opening van de show.

Ook voor Slovenie wordt het schier onmogelijk om de finale te halen. Zoals gezegd is het lied een vreemde combinatie die je maar net moet begrijpen; te ingewikkeld voor de Europese kijkers en waarschijnlijk dus ook te snel afgeserveerd als ‘vreemd en goedkoop’.

Bijna net zo vreemd als LT United: de Litouwse groep Inculto

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Litouwen, of toch Slovenie?


Acties

Information

6 responses

30 04 2010
Jacob

Net als bij het vorige duel opnieuw een zeer makkelijke keuze voor mij: SLOVENIE. Geweldige inzending dit jaar vind ik (niet enkel de typisch Sloveens-Beierse klanken, maar ook de rest). Aangezien Litouwen me in feite irriteert, is dit dus een makkelijke keuze voor Slovenië.

1 05 2010
Erik

Voor mij toch Litouwen! Lekker vlot en vrolijk, al geldt dat wel voor allebei toch. Maar de vreemdste, snelste act is toch echt litouwen.

1 05 2010
Hebbuzz

Litouwen is afschuwelijk, maar maken er wel een feestje van.
Slovenie is erg leuk, maar zangeres is wat stijfjes

ik kies op basis van het lied, dus Slovenie voor mij.

2 05 2010
James

Ik vind het lied van Litouwen nogal chaotisch en het refrein van de Slovenen vind ik nog wel ok.

Ook Slovenie voor mij.

3 05 2010
Luuk

Ik vind het heel knap de immitaties van instrumenten, maar zoals een aantal voor mij ook vonden is het nogal irritant. De beat die eronder staat vind ik wel grappig, maar andere dingen zoals dat broek uittrekken vind ik dan niet grappig. Slovenië vind ik een best leuk liedje dat er lekker inknald. Het refrein spreekt mij ook wel aan, maar toch is het net niet een heel leuk lied. Mijn keuze is toch Slovenië

4 05 2010
Karin

Ik vind het allebei niets:Litouwen een rommeltje en Slovenie is dus GEEN Rock. Je kunt dan wel een wannebee-stoer mannetje laten zingen, dat wil nog niet zeggen dat het Rock is. Maar altijd nog minder slecht dan Litouwen. Hopen dat we ze maar 1 keer hoeven aan te horen.

Geef een reactie

