Welk Eurovisielied haalt de Slam 40?

23 04 2010

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Oslo elke vrijdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar het is aan jullie om ook de verschillen te zien: Je móét immers kiezen! In deze aflevering: Moldavie vs. Bulgarije.

De Link   —>   Het Lied

De dancemuziek stijgt zowel binnen als buiten het festival al jaren in populariteit. Zijn het internationaal gezien vaak de Nederlandse DJs die de dienst uitmaken, op het Eurovisie wist met name Roemenie al eens te scoren met een lied in deze stijl (denk aan Let me try en Tornero). Bulgarije koos dit jaar vrij recht toe recht aan voor het dance genre. De populaire zanger Miro werd intern aangewezen en kreeg zijn eigen nationale finale, waaruit Angel si ti rolde. Het lied heeft op de achtergrond wat symphonie invloeden a la Agnes, maar is verder vooral een logisch vervolg op Miro’s eigen grote hits als Niakoga predi. Moldavie trommelde een groep op, waarin met name de geopende viool en de aanstekelijke saxofoon nog de aandacht trekken. Run away is verder een simpele maar vrolijke zomer- of clubhit.

De Uitvoering

TIjdens de nationale finales lieten beide landen nog wel wat kansen liggen. Het liveoptreden van SunStroke Project zat qua show nog wel vrij goed in elkaar, maar de zang was zeer matig. Er zijn nog enkele weken te gaan om dit op te krikken, maar het zal in Oslo veel beter moeten klinken als de Moldaven wat willen bereiken met hun lied.

Bulgarije heeft met Miro een artiest met ervaring gekozen. Dat bleek vocaal gezien uit zijn finaleperformance, waar op de zang niets aan te merken was. Een nummer als Angel si ti verdient echter wel een veel betere show, waarmee de kijker omver geblazen wordt. Het nummer schreeuwt om meer actie en beweging dan Miro die op een kruk zijn liedje zingt.

De Kansen

Het lied van Bulgarije kan, vanwege de fanschare van Miro, sowieso al op meer stemmen rekenen dan Moldavie. Toch is van geen van beide landen gezegd dat ze zomaar de finale halen. Bulgarije moet namelijk optreden in de zware tweede halve finale, en bovendien wist de Bulgaarse delegatie slechts matig gebruik te maken van de wildcard tijdens de loting. Aan de andere kant mag Miro zich allang in de handen knijpen dat hij niet pal voor die andere bekende naam, MaNga, hoeft op te treden.

Moldavie heeft een eenvoudigere halve finale te overleven, maar behoort zelfs daarin niet tot de favorieten. Toch heeft een dancenummer er baat bij om de show spectaculair te mogen openen. In 2008 profiteerde het Bulgaarse (!) lied Voda daar al van. In de finale zelf zal Moldavie tot weinig in staat zijn, zeker als daarin met Bulgarije moet worden geconcurreerd.

SunStroke Project zal nog wat beter moeten gaan zingen

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Moldavie, of toch Bulgarije?


Acties

Information

11 responses

24 04 2010
Luuk

Moldavië is meer gedurfd door het hele liedje lang een hoog tempo te behouden.
Ik vind het ook mooi hoe in een snel nummer ook muziekinstrumenten kunnen worden gebruikt. Bulgarije, ja hij moet echt van zijn krukje af! Het refrein spreekt mij natuurlijk erg aan. Moeilijke keuze dit keer beide goede nummers! Ik kies toch voor Moldavië. 1-0

24 04 2010
Jacob

Voor mij allebei geen geweldige nummers. Ben in ’t algemeen niet zo’n fan van het genre. Keuze gaat wel naar Moldavië, dus 2-0.

24 04 2010
Adriaan

3-0

25 04 2010
maaike

Ik ben niet zo van de dance-muziek. Miro begint met ‘gewoon zingen’, dan heb je mij al snel voor je gewonnen. Waar gaat het nummer eigenlijk over? ‘Angel si ti’ Aan de titel had ik iets verwacht als ‘jij bent mijn engel’, maar in de clip lijkt t net alsof híj de engel is?! Pfff, beetje eigendunk lijkt mij! Dat iedereen achter hem aanloopt en ‘in awe’ is voor hem, omdat hij zo geweldig is…
Als het nummer echt zó narcistisch is als dat de clip doet vermoeden, vrees ik voor moldavië te moeten stemmen. Anders ben ik zeker voor Bulgarije!

Dus… Kan iemand mij meer informatie verschaffen over de betekenis van dit lied???

26 04 2010
Erik

Topnummers, allebei. Dit is nou echt mijn muziek, lekker vrolijk, het mag allebei de finale wel halen. Ik zet de stand op 3-1 door mijn stem voor Miro, en geef maaike nog even de link van de tekst:

http://www.diggiloo.net/?2010bg

ik vat het op als ‘kinderen zijn engelen’ of zo? want als je opgroeit dan niet meer?

26 04 2010
Karin

Gelukkig bestaat er ook nog een clip van Miro eerst achter de piano en daarna met dansers: hij danst zelf ook wat. Dan lijkt hij er zelf ook meer zin in te hebben en spat het nummer veel meer. Wie kan nou blijven stilzitten met zo een nummer? In ieder geval toch niet de zanger zelf? Als hij in Oslo zoiets doet, ben ik fan( hoewel hij het niet haalt bij Sakis, die hier in huis nog regelmatig nagedaan wordt. Zoiets moois hebben wij dames niet ieder jaar om naar te kijken). Moldavie vind ik een stuk minder, in de eerste plaats is zij al een afknapper wat (gebrek aan) kleding betreft en als ze dan haar mond opentrekt ben ik klaar.: 3-2 dus

26 04 2010
Adriaan

Karin bedoel je dat er iets moois is aan die Bulgaar?

Nou zie ik toch liever Moldavie en het liedje heeft ook meer om het lijf 😉

28 04 2010
Hebbuzz

Het nummer van Moldavie is vreselijk
Het wordt vals gezongen en de act ziet er uit als een popgroep uit een jaren 80 kinderserie. Het enige leuke aan het liedje is de saxfoon, maar de playbackt.

Bulgarije stuurt een nationale wereldster, maar buiten Bulgarije is hij nauwelijks bekend. Het liedje zit goed in elkaar en het Ooooo in het refrein zing je zo mee. De zanger is alleen wel een vreselijke mannetjesputter en ik kan met niet voorstellen dat mensen zijn nepshow waarderen. Op de CD luister ik van deze bijdragen het liefst naar Bulgarije, maar ben er nog niet over uit of ik Miro de final gun of niet.

28 04 2010
Pim

Mwoah, ik kende Miro al lang en breed voor het Eurovisie hoor, en wat ik in mijn omgeving zie is ie toch wel vrij bekend. Maar heeft misschient e maken met wat voor muziek je luistert. Het is mijn ding ook niet, allebei deze liedjes niet (en de Slam 40 ook niet :-P) maar goed Bulgarije kun je inderdaad lekker meezingen dus maak er maar 4-3 voor Miro van.

29 04 2010
James

Ik maak er een gelijkestand van dan. Wat een afschuwelijk lied uit bulgarije. Hopelijk haalt dat de finale niet.

6 05 2010
maaike

Oké dan, mijn stem gaat alsnog naar Miro, 5-4!

Geef een reactie

