Wat zouden we zijn zonder gitaar?

21 04 2010

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Oslo elke woensdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar het is aan jullie om ook de verschillen te zien: Je móét immers kiezen! In deze aflevering: Belgie vs. Zweden.

De Link   —>   De Uitvoering

Jonge artiesten, moederziel alleen op het podium en slechts gewapend met een gitaar; dat is de belangrijkste omschrijving van de stage-act die beide landen in Oslo op zullen voeren. Wel is de verwachting dat Tom Dice de act kleiner zal houden dan Anna Bergendahl. Tijdens Melodifestivalen werd zij nog ondersteund door een koortje. Het optreden zal dan ook meer dromerigheid uitstralen, waar het bij Belgie vooral gaat om de eenvoud. De kunst zal voor beide landen zijn om de sfeer die bij het lied past, zo goed mogelijk neer te zetten.

Het Lied

Ook hier overeenkomsten: zowel Anna als Tom zingen over onervarenheid, maar ook over de wil om het te gaan maken. Omdat het beide nog jonge, relatief onervaren artiesten zijn komt de tekst geloofwaardig over. Bij Belgie al helemaal omdat Tom Dice de tekst zelf geschreven heeft; recht vanuit zijn hart naar het lijkt. (Bekijk hier de songteksten van Belgie en Zweden).

Toch zijn er ook subtiele verschillen in stijl. Het Belgische lied Me and my guitar refereert aan de stijl van Walters & Kazha, Reunion, Milow en de oorspronkelijke uitvinders Simon & Garfunkel. This is my life wordt weliswaar met een simpel gitaartje neergezet, maar heeft iets meer easy listening/skyradio allure. Toch zetten de Zweden een gewaagde stap, weg van de spektaculaire acts en Carolasounds.

De Kansen

Zweden kan al jaren rekenen op een finaleplaats, en ook dit jaar zijn ze er ongetwijfeld bij. De loting pakte redelijk gunstig uit, Zweden zit weliswaar in het begin van de sterke tweede halve finale, maar het contrast met Zwitserland (dat toevalligerwijs wél voor de Zweedse Carolasound heeft gekozen) kon amper groter zijn.

Ook de Belgen zullen zich door de eerste halve finale heen moeten kunnen slaan, alhoewel de loting van Tom Dice tussen twee ballads minder gunstig was. In de finale gaan de twee gitaristen elkaar dan tegenkomen; de vraag is dan of ze elkaar dwars zullen zitten. Wordt Tom Dice een held uit het niets? Of gaat de windmachine van Zweden er voor zorgen dat het festival opnieuw in Scandinavie gehouden wordt?

Hoever reikt het dromerige lied van Anna Bergendahl?

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Belgie, of toch Zweden?

Acties

Information

11 responses

22 04 2010
Maarten

De Gitaar bij het nummer van Anna voegt geen waarde toe. Ik vind de gitaar ook niet bij haar passen.

Het nummer van België is echt een stuk beter, waarschijnlijk omdat hij het zelf geschreven heeft. Je voelt wel wat emotie.

Ik kies dus voor België.

1-0

22 04 2010
Tim

Steef, je maakt het me dit keer wel heel erg lastig. Als halve belg kan ik haast niet anders dan voor Tom Dice te kiezen. Ondanks dat ik Anna Bergendahl en haar nummer ook enorm goed vindt, is Belgie voor mij echter nog net een tikkie beter. Het lied van Belgie is echt puur, dat van Zweden iets minder. Dit neemt niet weg dat ik denk dat ook Zweden ver zie komen in Oslo. Maar nu Nederland een zwakke inzending stuurt (bedankt TROS), supporter ik voor de 100% voor Tom. In de hoop dat hij er met de zege vandoor gaat. En mensen, wees eerlijk die hoop is zeker niet onterecht.

22 04 2010
James

Persoonlijk raakt het lied van Zweden me ook minder dan ons eigen Belgische ‘Me and my Guitar’.
Ik ben uiteraard beïnvloed door mijn nationaliteit, maar toch is het al een aantal jaren geleden dat ik zo erg geloofde in een Belgische inzending.
Wel bekijk ik onze kansen ook met een zekere nuchterheid. België is al iets te vaak het hoofd op hol gebracht door polls en voorspellingen.
Met het jurysysteem in de halve finale zou het niet fout mogen lopen, maar het festival van vorig jaar leert ons dat sommige jury’s het vaak ook nog bij de buren gaan zoeken wanneer het op stemmen aan komt. Ik hoop op geen nieuwe teleurstelling in mij, maar ik blijf op mijn hoede.

Mijn stem gaat dus naar België!

22 04 2010
Jacob

Ik maak er 4-0 van voor België.

Ik laat mij trouwens niet beïnvloeden door nationaliteit, maar ik vind ons liedje beter dan dat van Zweden. Als ik dat niet vond, had ik daar ook geen problemen mee.

En ’t is waar wat James zegt: ELKE keer als Vlaanderen iets inzendt, denken we dat we de finale zullen halen (en dit wordt dan vaak nog eens bevestigd in polls en meningen van buitenlanders), en elke keer draaide het uit op niks… dus een beetje op de hoede zijn is geen grote luxe 😉

22 04 2010
Adriaan

5-0, sympathiek versus onsympathiek dan moet de keuze niet moeilijk zijn 🙂

23 04 2010
Maaike

Pfff, Steef! Wat maak je het me lastig!!!
Twee prachtnummers, enige verschillen maar even leuk of op een andere manier goed gemaakt. Anna’s echtheid zou je in twijfel kunnen zetten, maar die misplaatste all-stars onder een sjiek jurkje maken dat vreemdgenoeg goed. Tom is trouwens best een leuke jongen in die clip. Beide nummers raken me. Hier staan twee nummers tegenover elkaar die allebei een verschillende versie zijn van mijn ideale nummer! Hoe oneerlijk! Blij dat ik in de halve finale niet hoef te kiezen…
Ik wíl en kán niet kiezen. Gelukkig zie ik aan de stand dat ik ook niet hóef te kiezen. Anna staat zo achter, dat maakt het makkelijker mijn punt aan haar te geven. Mijn sympatie voor Tom en liefde voor zijn lied staan al getekend in de vijf punten die daar nu staan.

5-1

24 04 2010
Luuk

Ik vind Bekgië gewoon een heel goed liedje maar dat vond ik van Milow ook (ik vind het namelijk precies hetzelfde). Zweden vind ik iets orgineler maar de stem vind ik zo zenuwwachtig dat ik afhaak. België voor mij dus. 6-1

26 04 2010
Erik

Jup, tuurlijk Belgie! Vind eht maar nepzweden!

26 04 2010
Karin

Zweden is een mengelmoes van Nicole( Duitse winnares met Ein bisschen Frieden) en de bekende scene uit de Titanic. Het refrein is niet pakkend genoeg, de coupletten zijn okay. Stem is beter dan die van Belgie. Maar ik vind het lied van Tom beter, echter. Met een gitaar die funktie heeft tijdens life-optredens. Helaas niet in Oslo.

30 04 2010
Pim

Ja deze had ik dus ook nog gemist maar ik ga ook voor Belgie. Beide liedje sspreken me wel aan maar Belgie luister ik vaker naar, het refrein voel je echt, en wil je dus ook vaker luisteren.

Stand is 9-1 alweer!

1 05 2010
Manni

De Zweedse inzending heeft echt een sfeermakend begin dat heel sterk overkomt tot halfweg het lied. Eénmaal ze de hoogte ingejaagd wordt met een bibberstemmetje is het stukken minder. Het is ook een telkens herhalende melodie die eurovisiegewijs misschien wel een meerwaarde heeft. Uieindelijk is het nummer op zich er niet beter door. België kan bogen op éénvoud. Bij een eerste maal beluisteren is het mooi zonder meer. Het lied wordt echter mooier door opnieuw te beluisteren. Misschien te éénvoudig voor het grote circus die soms wel gaat voor de grote kleppers met de showelementen. Eerlijkheidshalve mijn stem voor België. Klein maar fijn!

Geef een reactie

