Het moet wel ergens over gaan

18 04 2010

De Nieuwe Remonstrantse kerk in Amsterdam kwam onlangs met het idee om een heuse songfestivalkerkdienst te organiseren. De dienst, doorspekt met religieus getinte Songfestivalnummers, gaat twee weken voorafgaand aan het festival in Oslo plaatsvinden. Een vreemd en onbegrijpelijk idee, vonden sommige fans, maar ik was niet verrast. De betekenis van liedjes wordt immers steeds belangrijker.

Meerdere keren al kwam in een kerkdienst in mijn eigen PKN gemeente in Bodegraven Love shine a light voorbij. Er gingen zelfs stemmen op om dat lied op te nemen in de Opwekkingsbundel, al zal het er nooit van komen omdat de schrijver van het lied dat dan eerst zelf moet aanvragen. Alle ingrediënten zijn trouwens wel aanwezig: het lied is mooi, krachtig, geschikt voor alle leeftijden en verwoordt bovendien een kernboodschap van het Christelijk geloof op een subtielere en poëtischere manier dan de meeste Opwekkingsliederen: laat het vuur van de liefde je dragen.

Naast Katrina and the Waves zijn er nog talloze voorbeelden te noemen van mooie, christelijk betekenisvolle nummers die op het songfestival goed gescoord hebben. Israel pakte de handschoen enkele malen op (dit jaar opnieuw met Milim), Servië won met Molitva (vertaling: gebed), en Elnur en Samir lieten voor Azerbeidzjan op een extravagante manier het goed van het kwaad winnen.

Breder getrokken hebben er überhaupt de laatste jaren steeds meer betekenisvolle liedjes hoog gescoord: Letland verraste in 2005 vriend en vijand met het maatschappijkritische ‘The war is not over’, en hoe onecht we het misschien vonden: ook Diva Dima had een boodschap met zijn lied Believe. Dit jaar blinkt behalve Israel ook België uit qua tekst en echtheid (zie ook mijn eerdere blog over de Vlaamse inzending van Tom Dice).

Al met al wordt het misschien tijd dat ook in Nederland een grote tekstschrijver opstaat. Hij hoeft nog niet eens enorme bekendheid te genieten; misschien is er wel een verborgen schrijftalent dat ineens met een waanzinnige tekst voor 2010 komt. Of de TROS met haar achterban af zal durven wijken van het niveau Sha la lie, is nog maar de vraag. Maar het zou de kwaliteit van onze inzending wel ten goede komen.

Om het Songfestival te winnen moet 3 minuten lang eigenlijk alles kloppen. Een haunting voice kan geen kwaad, een bekende artiest genereert extra aandacht. En een goed liedje blijft het belangrijkste: het moet alleen wel ergens over gaan. Dan maak je écht indruk, en kan je als winnaar ook na het festival met je liedje overal aan de bak. Zelfs in een Remonstrantse Kerkdienst.

Ook Dima Bilan had een lied met een duidelijke boodschap

Steef van Gorkum

De huiskamerpoll van de week luidt natuurlijk: welke inzendingen hadden voor jou een speciale betekenis? En welke liedjes zijn geschikt voor een Songfestivalkerkdienst?

Acties

Information

10 responses

18 04 2010
18 04 2010
19 04 2010
maaike

Bah, een songfestival-kerkdienst!
Lijkt me zo commercieel!!!
Leuk hoor, al die christelijke liedjes, maar een kerkdienst is voor God bedoeld, niet voor je liefde voor het songfestival!
Ik kan er goed in komen dat je God ook zou kunnen dienen met songfestivalnummers, maar om zo op deze manier zo groots te combineren lijkt het mij vooral erg commercieel en dat vind ik jammer.

19 04 2010
Pim

Mwoah, uiteindelijk betekent commercieel toch vooral ‘gericht op geld’, en dat lijkt me stug aangezien er geen entreegeld wordt gevraagd, maar toch…

Ik zie me zelf er ok niet zomaar heengaan, ik weet niet waarom.

20 04 2010
Adriaan

Is religie ook niet gewoon commercieel Maaike? (word in ieder geval veel geld aan verdient)

Is dit trouwens wel voor het eerst? Ik kan me bijna niet voorstellen dat nooit iemand eerder op het idee is gekomen…

Zal het liedje van Letland dit jaar ook voorbij komen?

En er zullen denk ik ook wel nummer bijzitten die niet met een christelijke grondslag zijn geschreven maar waar een christelijke uitleg aan is gegeven?

Op zich vind ik het zelf wel een leuk idee hoor.

Liedjes die er bij passen zijn ook All kinds of everything van Dana (Ierland 1970), Amen van Liora (Israel 1995), Marija Magdalena van Doris (Kroatie 1999), Reise nach Jerusalem van Surpriz (Duitsland 1999), A message to you Heart van Samantha (VK 1991), Better the devil you know van Sonia (VK 1993), Wijs me de weg (Nederland 1992) en natuurlijk En un mundo nuevo van Karina (Spanje 1971), dan zou het zelfs nog best een leuke dienst kunnen worden 😉

21 04 2010
Pim

… of die een boodschap hebben die weliswaar christelijk is, maar ook op andere grondslag gebaseerd kan zijn (je weet wel, zorg goed voor elkaar of zoiets). Kan inderdaad, je moet zo’n thema ook niet te strikt nemen!

En religie is niet commercieel, maar kan wel commercieel worden uitgebuit, wat helaas ook wel gebeurd en dat is wat Adriaan waarschijnlik bedoeld.

20 04 2010
Adriaan

Een nummer die voor mij trouwens een speciale betekenis heeft (maar dat is niet om de tekst, want ik wist toen nog helemaal niet waar het nummer over ging) is het nummer Neka mi ne svane van Danijela (Kroatie 1998). Dat was het eerste liedje op het eerste songfestival die ik echt met heel veel aandacht heb bekeken en waardoor ik ook echt fan van het songfestival door geworden ben, dat nummer is echt het begin van deze hobby en vreemd genoeg heeft dat nummer niet alleen op mij een grote indruk achter gelaten dat verbaast me mss nog wel het meest…

Een andere nummer met een speciale betekenis is Congratulations van Sylvia Night (IJsland 2006), in de aanloop van dat songfestival leerde ik een heleboel songfestivalfans kennen (zoals beide redacteuren van deze site), voor mij was dat toen een bijzondere ervaring om zo actief met andere fans samen met het songfestival bezig te zijn.
Vooral de verschillende meningen over het liedje van Sylvia vielen mij toen op of je was er fan van zoals ik of je vond het vreselijk en dat maakt dit liedje voor mij speciaal omdat dat in mijn beleving symbool staat voor die tijd 😉

20 04 2010
Adriaan

Is wel een beetje off-topic besef ik nu, maar goed was een lang antwoord op de huiskamerpoll, mijn excuses, als het te off-topic is merk ik dat wel 😛

28 04 2010
maaike

Ik wil graag terugkomen op mijn voorgaande standpunt.
Voor sommige mensen betekent muziek echt heel veel.
Ik heb dat niet, ik vind muziek gewoon mooi (of niet mooi).
Als je zóveel van muziek houdt, en al helemaal van een
bepaald soort muziek (in dit geval heel breed; ESF muziek),
dan is het mooi om God te kunnen aanbidden met iets dat
zó dicht bij je hart ligt.

12 06 2010
De boodschap is duidelijk « Road to Oslo 2010

[…] Het Eurovisie Songfestival staat niet alleen bekend om de leuke liedjes, maar ook om scherpe (politieke) statements door de jaren heen. Soms kwam dit tot uiting in de act (Diva!), maar meestal in de teksten. Denk aan pareltjes als Love shine a light, Ein bisschen frieden, maar bijvoorbeeld ook het recente vredeslied There must be another way. Een lied is niet zomaar een lied; het moet ook wel ergens over gaan. […]

Geef een reactie

