De uithaal die het stadion omver blaast

16 04 2010

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Oslo elke vrijdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar het is aan jullie om ook de verschillen te zien: Je móét immers kiezen! In deze aflevering: Ierland vs. Noorwegen.

De Link   —>   Het Lied

Een tijdje terug beschreef Hendrik op deze website al de terugkeer van de bombastische ballad. De twee meest klassieke voorbeelden uit deze categorie zijn dit jaar zonder enige twijfel Ierland en Noorwegen. De liedjes lijken enorm op elkaar, met name de eerste regel van het refrein is zowat identiek aan elkaar (luister en vergelijk). Opbouw is het toverwoord in dit genre; het nummer werkt toe naar de piekmomenten, de uithalen die steeds heviger worden en uiteindelijk het complete Eurovisiedorp in één noot weg moeten vagen. Met zoveel ballads in de race is het zaak om ergens mee op te vallen, Ierland en Noorwegen doen dat via de ingewikkelde vocalen.

De Uitvoering

Zoveel overeenkomsten als de liedjes hebben, zoveel verschillen zitten er in de uitvoering. Kijkend naar de artiesten mikken beide landen op een totaal ander stempubliek. De Ierse Niamh Kavanagh om te beginnen, is een voormalig Eurovisiester. In 1993 won ze met het lied In your eyes, in een periode waarin Ierland uberhaupt het songfestival achter elkaar won. De heringevoerde vakjury, en een behoorlijk aantal die hard fans op de bank, vormen samen de Ierse doelgroep.

Didrik Solli-Tangen daarentegen wordt vanaf het begin al vergeleken met Josh Groban (bekend van relihits als You raise me up). Qua arrangement hebben Josh’ nummers meer Iers-Celtische invloeden (net als het Ierse liedje It’s for you), maar feit is dat zowel Josh als Didrik een jong (meisjes)publiek trekken. Doelgroep van Noorwegen laat zich dit jaar dan ook het beste omschrijven als: X-factor smsers.

De Kansen

Na een aantal mislukte inzendingen hoopt Ierland weer op een finaleplaats, maar dat wordt niet eenvoudig. Niamh Kavanagh moet zich door de loodzware tweede halve finale heen worstelen. Haar loting viel niet tegen; It’s for you zit ingeklemd tussen twee totáál andere liedjes. Voor een ballad is dat geen overbodige luxe, dus mocht Ierland de finale halen, dan is startplaats 4 een absolute no go.

Daar start namelijk Noorwegen, dat door de winst vorig jaar rechtstreeks geplaatst is voor de finale. Geen goede loting dus voor Didrik, maar veel zal afhangen van de liedjes die na hem komen. Nieuwe winst voor Noorwegen zal er niet inzitten, maar met een beetje mazzel is de top tien haalbaar. Het blijft immers het sympathieke gastland.

Didrik Solli-Tangen wordt vaak vergeleken met de koning van de bombastische ballad: Josh Groban

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Noorwegen, of toch Ierland?


Acties

Information

11 responses

17 04 2010
James

Hmm, Ik verwacht niet dat een van deze twee potten zal breken in Oslo. Deze twee liedjes zullen ongetwijfeld punten pakken bij de vakjury’s, maar niet voldoende vrees (hoop) ik.
Ik ben geen fan van het Ierse lied. Het kabbelt iets te weinig en het valt gewoon niet genoeg op. Ik hoop dat het Niamh vergaat zoals Chiara vorig jaar.
Toen ik naar de Noorse finale keek, vond ik het lied van Didrik het beste. Toch mis ik er iets bij en ik kan niet zeggen wat precies. Het bruist een beetje te weinig.

Ik kies voor Noorwegen.

17 04 2010
Luuk

Het zijn inderdaad een beetje dezelfde liedjes, maar zoals mijn moeder en ik dat graag noemen vind ik Ierland een echt songfestival liedje. Bij Ierland lijkt het ook veel moelijker voor die vrouw om die hoge noten te halen. Bij Noorwegen lijkt het alsof die jongen het even uit zijn mouw schut. De jonge televoters zullen inderdaad ook eerder voor Noorwegen gaan. hier zijn ze ook wel vanuit gegaan. ik hoop dat ierland dat niet van plan was want anders zal dat niet lukken:P. Ik ga voor Noorwegen.

17 04 2010
Erik

Ik heb dan weer meer vertrouwen in de stem van Niamh dan in die van Didrik… Vind alleen beide liedjes niet bijzonder, dit is gewoon mijn stijl niet. Keuze? Dan toch maar Noorwegen, 3-0!

17 04 2010
karin

Weet eigenlijk niet hoe deze 2 life zingen, dat maakt alles uit. Het Noorweegse filmpje heeft toch niet de life- versie er onder staan?( Maar zo zijn ze wel eerlijk te vergelijken, beide niet life). Noorwegen even life gehoord: hij heeft moeite in het begin, met de lage tonen. Niet erg, maar toch. Uithalen zijn prima. Ik vind dit liedje beter dan Ierland, dat blijft te vlak. Haalt het allebei in de verste verte niet bij IJsland vorig jaar.

17 04 2010
Adriaan

De eerste keer toen ik Ierland hoorde deed het me niet zo veel maar naarmate ik het vaker hoor ga ik het steeds meer waarderen en zie ik nog wel het Yohannaeffect krijgen in Oslo, het liedje van Noorwegen daarintegen blijft saai en is mss leuk voor met kerst in de kerk onder de kerstboom, nee ik ga voor Ierland…

17 04 2010
Tim

Mijn stem gaat naar Noorwegen. Met het lied van Ierland heb ik helemaak niks. Maar het liedje van Noorwegen vindt ik wel iets hebben. Maar dat komt ook omdat ik een zwak heb voor de Scandinavische landen. Maar net als Ierland zal ook Noorwegen ook geen hoge ogen gaan gooien. Met startplek 3 heeft het organiserende land het ronduit slecht getroffen met de loting voor de finale. Toch gun ik ze een mooi resultaat in eigen land.

17 04 2010
Jacob

Allebei liedjes die ik na het songfestival wellicht niet meer zelf zal opzetten. Keuze toch maar Noorwegen, omdat het moet 😉

17 04 2010
Hebbuzz

Volgens mij is de doelgroep van Josh /Didrik eerder t omschrijven als homo’s of oudere vrouwen, die nat van ze worden.

Valt me op dat in de stukjes tekst over de nummers vaak meningen als feiten worden gemeld, lijk me onjuist voor een journalistieke insteek.

Ik zou Noorwegen eerder vergelijken met Witrusland wat van een zelfde zoetsappige lichtverteerbaarheid en voorspelbaarheid uitgaat. Ierland is minder toegankelijk en heeft een paar luisterbeurten nodig. De echte uithaal in het Ierse nummer vind ik niet echt aanwezig, Portugal bleert meer , Oekraine ook.

De Noorse vocalen ingewikkeld noemen vind ik vreemd. Het lied is juist super simpel in opzet en uitvoerbaarheid. Het enige wat gebeurt is af en toe een verhoging van het vers/couplet en een tweede hogere melodie pakken. De klassieke manier van een nummer opbouwen zou ik bijna zeggen.

Hoewel ik beide nummers niet echt vergelijkbaar vind, zijn ze beiden in hun compositie en uitvoering wat mij betreft subliem. Ze moeten alleen nog een beetje aan de live zang werken. Ierland moet een backing wegdoen die lelijk klinkt en Noorwegen moet iets zekerder zijn noten zetten. Nu klinkt het vooral in de laagte nogal schuchter.

18 04 2010
eurovisie

Hoi Hebbuzz,

Bedankt voor de inhoudelijke reactie! Mijn website heeft absoluut een journalistieke insteek, maar het profiel van The Road to Oslo is ook om vooral opinierend te zijn. Praktisch alle stukken die je hier leest zijn doorspekt met meningen, uiteraard wel zo goed mogelijk onderbouwd. Je hebt gelijk dat we daarmee af en toe moeten worstelen, maar het schrijven van opiniestukken hoeft het journalistieke karakter van de site niet direct tegen te gaan.

De liedjes van Noorwegen en Ierland zijn inderdaad met een klassieke opbouw geschreven; vrij simpel en standaard dus. De noten die erin zitten zijn echter wel met een dusdanig hoogte-laagteverschil, dat het lastig zingen is (daar doelde ik dus op, niet op het componeren). Didrik bewijst die moeilijkheidsgraad trouwens in zijn live-versie…

Als je meer vragen hebt over de achtergrond van deze site raad ik je aan de verantwoording eens te lezen (onder het kopje ‘About this site’), of anders kun je mij ook altijd een mailtje sturen.

Groetjes!

Steef

17 04 2010
Hebbuzz

Mijn stem gaat trouwens naar Noorwegen. Verwacht een top 5 notering.

19 04 2010
Pim

Ooh, wat houd ik van deze nummers! Prachtig gezongen, hopelijk ook op het Eurovisiepodium en dan weer ballads FTW!! Ik maak er graag 7-2 van door op Ierland te stemmen, Niamh can go all the way again 🙂

Geef een reactie

