Rasechte Oostblokkers, bestaan ze nog?

14 04 2010

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Oslo elke woensdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar het is aan jullie om ook de verschillen te zien: Je móét immers kiezen! In deze aflevering: Polen vs. Rusland.

De Link   —>   De Uitvoering

Wat maakt nou, dat je iemand op televisie ziet en kunt zeggen: die heeft nou echt zo’n Oostblokhoofd? Misschien is het wel puur een familiedingetje, maar mijn moeder heeft er in ieder geval een scherp oog voor. Op het aankomende festival scoort met name Peter Nalitch hoog in deze categorie, en ook Marcin Mrozinski krijgt het predikaat opgespeld voor zijn uitvoering van Legenda. De zware stemmen van de beide heren sluiten hierbij overigens prima aan, en op het podium wordt met name het Russische lied met multo dramatico gebracht.

Het Lied

De Russische artiest Peter Nalitch staat met zijn band, enigszins zelfverheerlijkend genaamd Peter Nalitch & Friends, bekend om rock- en traditionele volksmuziek. In de vreemde ballad Lost and Forgotten is daar echter totáál niets van terug te horen. Rusland scoorde twee jaar terug met misplaatste dramatiek in Believe, en borduurt daar nu nog vrolijk op voort.

Het Poolse lied Legenda is ook gebouwd op dramatiek, maar heeft ook iets repetitiefs. Hierdoor krijgen de typisch opzwepende Balkandrums een kans om het lied wat op gang te brengen. De eerste keer dat ik het hoorde, deed het me sterk denken aan Bulgarije 2006, het lied Let me cry. Daarmee ligt het Poolse lied gemakkelijk in het gehoor, en blijft het daar ook wel hangen. De originaliteitsprijs zal het echter niet winnen.

De Kansen

Eigenlijk valt ook hier wel een link te ontdekken, omdat beide liedjes in fanpolls en wedkantoren geen moment op een finaleplaats hebben gestaan. Het Poolse lied spreekt buiten de landsgrenzen amper mensen aan en kan zelfs in de zwakke eerste halve finale fluiten naar een finaleplaats. Over Rusland werd nog wel getwijfeld; hoe vaak komt het niet voor dat wij inzendingen van dat land met onze West-Europese bril verkeerd inschatten?

Dit keer lijkt het echter een duidelijk verhaal. Cornald Maas merkte vorig jaar al fijntjes op dat de Russen het festival duidelijk niet nogmaals wilden winnen, en ook dit jaar hebben ze er blijkbaar alles aan gedaan om dat risico te voorkomen. De vervloekte tweede startplaats kwam als welkom extraatje.

Peter Nalitch lootte de vervloekte tweede startplaats

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Polen, of toch Rusland?

Acties

Information

9 responses

14 04 2010
Erik

Bookmakers zeggen niks! Lees maar:

http://www.songfestival.nl/index.php?id=319

Heilige Cornald zegt het zelf 😉

Ik vind deze twee liedjes trouwens allebei verschrikkelijk, maarja, dat mes hè… Doe mij dan toch Rusland maar.

14 04 2010
Maarten

Ik kies voor Polen. Toch een stuk beter dan Rusland.

Stand 1-1.

14 04 2010
Luuk

Ik vind het ook allebei heel slecht. Mijn landje (Polen) moet ik dan toch mijn excuses aanbieden. Nadat ik Rusland had gezien kwam ik er achter dat het Engels moest voorstellen en die valse uithalen.. Ze doen inderdaad heel erg hun best om niet weer te winnen. Polen vind ik wel goed Engels maar echt geen goed lied maar het blijft Polen. Polen heeft na ongeveer 50 sec. een goed moment. Alle dingen bij elkaar brengt mij op Polen mijn landje.

14 04 2010
Tim

Dan maak ik hierbij de gelijkmaker en breng ik de stand op 2-2.
Beide landen leveren wat bij betreft een belabberde inzending af.
Voor mij zijn beide ook kansloos voor de finale of er moet al een klein wonder gebeuren. Als ik dan toch moet kiezen… Rusland met een minieme voorsprong op Polen.

14 04 2010
Adriaan

Polen heeft mijn stem, ik acht Polen niet eens geheel kansloos voor een finale plaats…

14 04 2010
Jacob

De link had in deze categorie best mogen zijn: “belabberde inzendingen” 🙂

Aan Polen vind ik totaal niks aan. Zoals in het artikel ook al geschreven werd: allesbehalve origineel. Ik heb de indruk dat dit liedje de voorbije 5 jaar ook al heeft meegedaan.

Mijn keuze in dit duel gaat toch naar Rusland. Ik kan amper mijn lach inhouden als ik ernaar kijk (voor alle duidelijkheid hou ik dan geen rekening met de tekst, maar gewoon met het geheel). Dit stuk is toch gewoon hilarisch:

(What are you doing man?)
I’m looking at her photos
What should I do with them?
(Drop them into the fire)
Oh, yes, yes, I gonna burn ‘em now

14 04 2010
Karin

Van Polen begrijp ik niets . Het begin met wat geschreeuw ,lovely princess komt ook uit de lucht vallen en de rest is gewoon oude koek. Maar altijd nog minder slecht dan Rusland. Op het moment dat de foto tevoorschijn kwam kreeg ik de slappe lach. Dan toch liever het Rusland van Diva Bilan, met of zonder cocaine, ( maar in ieder geval met oostblokhoofd). Maar ik zit wat voorspellingen betreft altijd fout, dus zullen ze beiden misschien wel scoren.

14 04 2010
Hebbuzz

Hoezo zware stemmen?

Beide mannen zingen behoolijk hoog volgens mij.

Marcin zingt niet zuiver, Peter met zijn kopstem nog wel enigzins, dus die krijgt mede omdat de Poolse inzending rommelig overkomt mijn stem.

Vind vooral de Bosnier en Macedonier een Oostblokhoofd hebben, maar goed.

17 04 2010
James

Ik ga bij deze toch ook voor Polen. Niet dat ik zo’n fan ben van het Poolse lied, maar het Russische vind ik een van de zwakste inzendingen van dit jaar. Laatste zullen ze wel niet worden, gezien de enorme steun uit Oost-Europa, maar het zou terecht zijn indien geen van beide liederen een finaleticket bemachtigen.

Geef een reactie

