Easy listening: Lily- of Evergreen?

7 04 2010

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Oslo elke woensdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar het is aan jullie om ook de verschillen te zien: Je móét immers kiezen! In deze aflevering: Cyprus vs. Denemarken.

De Link —> Het lied

Zowel Cyprus als Denemarken heeft dit jaar een lied gekozen, dat na het festival direct door kan naar de playlists van Skyradio. Easy listening noemen we dat; simpele popliedjes, die makkelijk in het gehoor liggen en waar niemand echt een hekel aan kan krijgen. Bij voorkeur zijn het dan ook nog liedjes die je met geen mogelijkheid meer uit je hoofd kunt krijgen; ook voor die test slagen beide landen gemakkelijk. Voor Denemarken geldt echter wel dat de componist wellicht iets té goed naar Skyradiohits heeft gekeken; het lied lijkt af en toe wel erg veel op Every breath you take van The Police.

De Uitvoering

Dat dit genre woont in Scandinavie (en daar tevens geboren en getogen is), blijkt uit de professionele uitvoering van de Denen. Tijdens de Deense nationale finale zat de act prima in elkaar, compleet met stagewall en catwalkloopje. In Oslo zullen de twee van dit laatste echter waarschijnlijk geen gebruik kunnen maken. Daarnaast zou Cyprus, kijkende naar de halve finale, een prima kampvuursfeertje neer kunnen zetten zoals we die op het Junior Songfestival al eens zagen.

Vraagtekens over de stabiliteit van de zang heb ik niet; vreemd genoeg klinkt de Deense zanger live zelfs nog beter dan op de officiele Eurovision video. Ook met de Cypriotische zanger komt het wel goed. Zijn stem klinkt zelfs wat Amerikaans, hetgeen prima past bij het genre (maar uiteraard wat minder bij het land dat hij vertegenwoordigt).

De Kansen

Cyprus maakte in veel polls een pikstart, maar die hype is inmiddels ruimschoots voorbij. Het nummer lijkt vooral geschikt voor verstokte West-Europese songfestivalfans, maar niet voor het complete Europese publiek. Uiteindelijk is het nummer wellicht toch te braaf, vergelijkbaar met de Nederlandse inzendingen vóór de Toppers. Immers, als iedereen het lied ‘wel aardig’ vindt, zal desondanks niemand erop stemmen.

De Denen prijken nog steeds bovenaan veel lijstjes, maar hebben matig geloot. Denemarken treedt direct na andere favorieten als Armenie en Israel aan, en het duo zal direct met een zeer goede opvoering van In a moment like this moeten komen om niet voortijdig te sneuvelen. Eenmaal in de finale is het land echter al verder gekomen dan Cyprus, en is het lied een echte evergreen voor in de top 10.

Of we het nu leuk vinden of niet; Denemarken kan opnieuw naar de top 10

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Cyprus, of toch Denemarken?

Acties

Information

13 responses

8 04 2010
Maarten

Allebei leuke nummers. Ik ga toch maar voor Denemarken.

8 04 2010
Jacob

Overduidelijke keuze voor Denemarken!

Leuk ook die link naar Thor! Dan heb ik die ook ineens nog een keer gezien 🙂

8 04 2010
maaike

Cyprus!
Dat komt ‘echter’ over voor mij… (het deense duo past ook echt niet bij elkaar)
Ik houd ook wel van een gitaartje erbij.

8 04 2010
Gert Waterink

Muzikaal gezien heeft het lied van Cyprus mijns inziens meer diepgang. Het klinkt rijker en voller door o.a. goed aanwezige backing vocals. Bij Denemarken zie je twee artiesten en een grote plaat. Leuk voor de act, maar bij Cyprus krijg ik veel meer een IJsland 2009-gevoel. Voeg daaraan toe de stage presence van de Engelse Jon Lilygreen en de manier waarop hij straks met uitstekend camerawerk de huiskamers gaat binnenkomen en ik verwacht dat Cyprus het in de finale beter gaat doen dan Denemarken.

Ook niet onbelangrijk is, dat Denemarken best wel rampzalig geloot heeft zo vlak naar één van de beste up-tempo liedjes van dit festival, Armenië, en één van de beste ballads van dit festival, Israël. Ik verwacht een 8e plaats in de halve finale, waarna het in de finale buiten de top 10 komt.

Bij Cyprus vind ik dat anders. Het land moet pas later opkomen en vlak na het compleet andere liedje van Bulgarije aantreden. Dat is niet onbelangrijk. En ergens doet me de inzending van Cyprus ook denken aan de wat meer simpele songfestivalliedjes uit de jaren 90, zoals Ierland 1994. En zoiets komt bijna altijd wel goed over op camera.

Nee, Cyprus wint van Denemarken.

9 04 2010
Luuk

Cyprus is in het begin heel saai en op een gegeven moment komt het een beetje op gang en dan gaan ze weer terug naar de saaie optie. Die achtergrondzangers proberen stoer te doen terwijl ze hoge noten zingen :S. Denemarken is het hele nummer het zelfde de windmachines op het eind LEUK (hoor mijn ironie :P). Ik vraag me af of die wand er staat om het walgelijke lied minder verstaanbaar te maken of om je af te leiden van het slechte lied. Voor mij Cyprus, ook al had ik graag niks gekozen.

9 04 2010
Karin

Cyprus dus. Wordt wel lastig voor Belgie: weer een jongen met gitaar.
Denemarken zal het wel halen: wat zouden we moeten met een songfestival zonder windmachine!!! Zou wel afkickverschijnselen hebben. En de EBU heeft hem toch al afbetaald, dus…

9 04 2010
Erik

Ik mis ook hier weer het tempo in de inzedingen, maar Cyprus is me toch echt té zoetsappig, dus voor mij is het dan weer Denemarken!

9 04 2010
Adriaan

Nou kies ik ook voor Cyprus, naast dat een knappe jongen is ook nog een leuk mooi maar eenvoudig liedje…

Denemarken doet mij bijna ieder jaar helemaal niks maar ze scoren wel ieder jaar goed, de laatste keer toen ze echt goed waren (2002) werden ze laatste omdat de zangeres Malene zo super zenuwachtig was, dit zal dus wel scoren helaas omdat het Denemarken is…

9 04 2010
Pim

Ik kies ook voor Cyprus, alhoewel Belgie in hetzelfde genre beter is. Bij Denemarken moest ik zelf eerder denken aan ‘You’re simply the best’, maar gejat is het in ieder geval.

Wat is de stand nu?

10 04 2010
Brabo no.1

Cyprus en Denemarken… Het zijn alle twee inzendingen waar ik vermoedelijk niet op zal stemmen in dit jaar. Maar wanneer ik toch een oordeel moet vellen, dan gaat mijn voorkeur uit naar Cyprus!

Opmerkelijk vond ik het te zien dat er aan de inzending ‘Life looks better in sping’ gewoon een hele website gewijd is! Die website (http://www.lifeinspring.com/) gaat dus primair over het product (het nummer) en de uitvoerenden komen pas op plaats twee.
Het nummer is naar mijn smaak te gewoontjes, te gemakkelijk.
Maar: Daar waar ik het lied uit Cyprus voor dit jaar nog wel te pruimen vind, vind ik de bijdrage namens Denemarken eigenlijk een flop! Het stel dat mij qua uiterlijk een beetje deed denken aan Matthijs van Nieuwkerk met Mariah Carey, vind ik totaal niet bij elkaar passen. (Let wel: Ik had het puur over hun uitstraling, niet over de zangkwaliteiten.) Tijdens het optreden in de nationale voorronde in Denemarken was er in een deel van het optreden sprake van een fysieke afscheiding (scherm) tussen de zanger en zangeres. Het scherm riep bij mij toch het gevoel op dat het ging om twee personen die zomaar even gevraagd waren om eens een lied uit te voeren. Ook wanneer beide artiesten achter dit scherm uitgekomen zijn en samen staan te zingen, merk ik niet dat er chemie tussen hen bestaat.

10 04 2010
Hebbuzz

Heb weinig met beide liedjes, en dat is volgens mij ook de de enige overeenkomst.

Moet ik kiezen dan ondanks dat het te gelikt is voor Denemarken, omdat ik daar nog beetje vrolijk van word. De live zang van Cyprus is niet zuiver en het liedje vergetenswaardig.

11 04 2010
eurovisie

Als ik juist geteld heb, staat Cyprus hier nog wel met 7-4 voor!

17 04 2010
James

Laat ik er dan even een tennisscore van maken!
In tegenstelling tot wat ik her en der hoor, zou Cyprus een bedreiging vormen voor ons Tommeke. Ik vind het Cypriotisch lied een beetje overroepen eigenlijk. Bij mij behoort het niet tot de favorieten, al is het natuurlijk wel aardig. Daarmee is alles wel gezegd. Het Deense lied had me ook niet meteen te pakken, maar dat heeft het nu intussen wel gedaan. Ik vind de poppy-inzendingen van Denemarken de laatste jaren best wel ok. Ze belandden steeds in de middenmoot en ik ik verwacht dat ze dat dit jaar ook zullen doen.

Mijn stem gaat in dit duel naar Denemarken.

Geef een reactie

