Rap en rock; kan dat samen?

2 04 2010

In de rubriek ‘Met het mes op de keel’ zet de redactie van The Road to Oslo elke vrijdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar het is aan jullie om ook de verschillen te zien: Je móét immers kiezen! In deze eerste aflevering: Macedonie tegenover Turkije.

De Link —> Het lied

Compleet origineel is het al niet meer. De op het eerste gehoor opvallende mix tussen rap en rock is sinds Linkin Park een enigszins gebaande weg. Toch blijft het een combi waar je vraagtekens bij kunt plaatsen. Rap is van zichzelf al niet het meest toegankelijke genre, maar spreekt met drie vrolijke Son de Sol-meisjes op de voorgrond toch al een breder publiek aan, dan met harde gitaren op de achtergrond. (Ben direct benieuwd hoe een combi tussen die twee dan weer zou klinken; kom je dan wellicht bij Vanilla Ninja uit?)

De Uitvoering

Om bij het Linkin Park-gevoel te blijven: dat is veel meer aanwezig als de Turkse metalgroep MaNga op het podium staat. Sowieso al omdat ze een band zijn, en zich ook als dusdanig presenteren op het podium. Maar ook omdat We could be the same, net als veel andere nummers van MaNga, sterk leunt op een simpel maar zeer catchy deuntje- net zoals onder andere In the end en Faint.

Een frisse, jeugdige uitstraling dus: precies wat Gjoko Taneski direct al mist. Zijn lied Jas ja imam silata klinkt in de refreinen al ietwat cliché; de gitaren kunnen dat imago maar nauwelijks opfrissen en de rapper lijkt ietwat verdwaald op het podium. Toch nog wat overeenkomst dus met Linkin Park, die er op een Eurovisiepodium waarschijnlijk net zo verdwaald uit zouden zien.

Rap en rock op één podium; de jongens van Linkin Park werden er populair mee

De Kansen

Tel de zeventiende startplaats, een miljoen diaspora votes, drie minuten kwaliteitsmuziek en honderdduizenden jonge fans bij elkaar op en wat krijg je dan? Één vrijwel zeker ticket voor de finale. Ook Macedonie lootte niet slecht, en kan met een lied in de eigen taal ook genoeg punten sprokkelen voor kwalificatie in de wat zwakkere eerste halve finale. Maar daar houden de overeenkomsten toch wel op; klasseartiesten als MaNga zullen immers ook door een jury worden gewaardeerd en dus kan er volgens The Road to Oslo maar één de top tien halen: Turkije.

Turkije zal met de populaire metalband MaNga opnieuw de top 10 halen

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: je móét kiezen: Turkije, of toch Macedonie?


Acties

Information

16 responses

3 04 2010
karin

Macedonia is een ouderwets Balkan-songtestivalliedje waar een rapper bij is verzonnen en wat leuke jongens met gitaren bij zijn gezet voor de jonge voters, maar het blijft een gewoon songfestivalriedeltje. Turkije dus!

3 04 2010
Luuk

Als je van een strak begin houdt moet je kiezen voor MaNga, maar als je liever langzaam opbouwt kies je voor Macedonië. Ik kies dan voor er meteen inknallen en al snel 1-0 voor staan! Dus Turkije is mijn favoriet.

3 04 2010
maaike

Ik ben het met Karin eens. Als enige toevoeging dat ik meedelijden heb met dat rappertje van macedonië. Als ze die iets meer gewaardeerd hadden en hem het laatste stuk lieten rappen door de zang heen, lijkt het minder bij elkaargeraapt en meer eenheid in het lied.
Maar zelfs als ze dat deden: MaNga!!! (prachtig nummer van hun trouwens)

4 04 2010
Pim

@ Karin: En wat als je nou van typische songfestivalriedeltjes houdt? 😉

Ik zeg, flikker die rapper eruit en je hebt een topnummer. MaNga is me niet toegankelijk genoeg, totaal niet zelfs, dus ik ga voor Ex republique Yugoslav des Macedoine 🙂

4 04 2010
Karin

@ Pim: Das precies wat ik bedoelde: neprockers van het toneel af, rapper op vakantie sturen en gewoon een Balkannummer inzenden. Er zijn altijd wel mensen die dat kunnen waarderen.

4 04 2010
Jacob

Sorry voor de fans, maar voor mij zijn dit allebei verschrikkelijke nummers… als ik niet “verplicht” was om ze nu allebei een keertje volledig te beluisteren in het kader van deze rubriek, was dat wellicht nooit gebeurd 🙂

Nu ja, het songfestival is voor ieder wat wils zullen we dan maar zeggen!

Goed, maar ik moet dus kiezen, en op zich is de keuze dan wel vrij snel gemaakt, namelijk Macedonië. Reden: omdat ik van songfestivalriedeltjes hou 🙂

4 04 2010
Erik

Maak ik er toch weer 4-2 van, de meer tempo de beter het is in mijn ogen! Go MaNga 🙂

5 04 2010
Myriam.

Ik stem voor Turkije.
Qua uitstraling beter en meer mijn ding.
Bovendien gaat het liedje ergens over.

5 04 2010
Adriaan

5-2 🙂

@Pim, het liedje van Manga is toch juist veel toegankelijker dan het lied van de VJRM?

Met andere woorden, ik stem voor Turkije: 6-2 inmiddels 😛

8 04 2010
Maarten

Ik vind turkije ook beter. Ik vind engelse rock ook leuker klinken dan de Macedonische taal. Het nummer van turkije wordt beter gebracht. Dus 7-2 voor Turkije.

10 04 2010
Hebbuzz

Vind beide nummers leuk.
Macedonie beetje Gothic en Turkije met vrolijk loopje.
Van Macedonie weten we dat het en slonzig uit zal zien (tshirt) en live net als op plaat zal klinken. Van MaNga moeten we dat nog maar even afwachten.

Lichte voorkeur voor Turkije dat dit jaar mogelijk voor het eerst in tijden weer eens terecht in de top 10 kan eindigen.

12 04 2010
Erik

MaNga verplettert Macedonie, woohoo! But no surprise of course anyway!

12 04 2010
Brabo no.1

Ik onderneem nog maar eens een poging om een reactie te plaatsen bij dit topic. Ik heb dit eerder al gepoogd op zondag en zaterdag (gisteren en eergisteren) maar mijn reactie werd niet getoond. In die twee gevallen werd ik na het aanklikken van ‘Submit comment’ naar de startpagina geleid en mijn reactie was nergens te bekennen.

Ik wil graag één stem voor VJR Macedonië laten optekenen.
Enerzijds vind ik wel dat het lied dat door Turkije ingezonden wordt moderner is dan een zeer groot deel van de geselecteerde inzendingen voor 2010, maar anderzijds zou ik ook niet meteen opveren wanneer ik dit lied voorbij zou horen komen op de televisie / radio. De liedtekst komt op mij over als ongeïnspireerd en verveeld. Qua tekst laat dit nummer mij volledig koud.

VJR Macedonië doet in dit jaar een gooi naar een finaleplek met een lied in een soortgelijk genre als vorig jaar. Vorig jaar lukte het dit land net niet om te worden toegelaten tot de finale en ook dit jaar zal een finaleplek niet bij voorbaar een zekerheid zijn.
Ik vind de uitvoering van dit nummer heel behoorlijk en de tekst klinkt vloeiend in combinatie met de muziek.

13 04 2010
eurovisie

Gelukkig is het nu gelukt, Brabo! Af en toe zijn er wat submitting troubles maar wij proberen dat zo snel mogelijk te verhelpen.

Graag teken ik trouwens de tussenstand aan van 8-3 voor Turkije!

27 05 2010
Burcu

Ik vind dat ManGa, dus Turkije meer kans maakt dan Macedonië. Het liedje van turkije klinkt beter met beetje rock ertussenin en melodie is ook niet slecht. bij Macedonië gaat het een beetje sloom en niet echt mijn ding. Dus ben ik voor Turkije, Go manGa!

27 05 2010
Burcu

En we zullen vandaag zien!

Geef een reactie

