Favorietenpaniek

28 03 2010

Menig delegatieleider krabte zich na de loting van dinsdag eens flink achter de oren. De liedjes die vooraf nog als kanshebbers golden, kregen er stuk voor stuk flink van langs. Bijna allemaal lootten ze een plek in het begin van de show. Andere liedjes zijn daardoor juist weer in de race. Reden tot paniek bij de favorieten, maar de eigenlijke strijd moet nog beginnen!

De Israelische zanger Harel Skaat wás topfavoriet, maar zit nu ingeklemd tussen twee andere sterke nummers

De tegenstelling voor de computer in lokaal 1038 was hard en onverenigbaar. Aan de ene kant een klasgenoot die hoopte dat de loting voor Nederland het laatste redmiddel zou worden, en aan de andere kant ik zelf, die daar juist voor vreesde. De laatste maanden twijfel ik immers steeds vaker of ik wel wil dat Nederland doorgaat; een goed resultaat kan betekenen dat we volgend jaar eenzelfde soort lied inzenden! Hoe het ook zij, de loting van Sieneke viel tegen. Startplek negen tussen allerlei andere up-tempoliedjes: door haar naam mag vast een kruis.

Ook de Russen zouden er wel eens naast kunnen grijpen, met startplek twee in de eerste voorronde. Mijn persoonlijke favoriet Tom Dice lootte daar als 10e, net voor een andere ballad, en is nog niet helemaal zeker van zijn zaak. Hera ‘zuivere noot’ Bjork kan gered worden door de laatste startplaats, maar haar zwakke lied zou juist ook extra schril af kunnen steken, zo op het einde. Topfavoriet in deze semi was Slowakije, maar dat land lootte eveneens matig: Kristina treedt als vierde aan.

Daarmee kwam de discussie overigens wel goed op gang: doet de loting voor zo’n halve finale er wel toe? De landen die er echt bovenuit steken, zoals bijvoorbeeld Slowakije, halen de finale toch wel en dan is de loting voor die finale pas echt belangrijk. Toch durf ik die stelling te betwijfelen, zeker met het oog op een interessante situatie in de andere halve finale: die waar onder andere Nederland aan meedoet.

De show wordt donderdag 27 mei namelijk geopend door de maffe en vrijwel kansloze anti-act uit Litouwen, gevolgd door een opvallend rijtje. Armenie, dit jaar kanshebber met het ethnonummer Apricot Stone, start als tweede. Direct daarna komt topfavoriet Israel, met de ballade Milim, en direct daarna het typisch Scandinavische In a moment like this: easy listening voor Denemarken. Drie liedjes die de wedlijstjes aanvoeren, maar deze loting zou zomaar tenminste één slachtoffer kunnen eisen.

Toch is finalist Daniel Diges uit Spanje er het ergst aan toe. Vooraf werd zijn traditionele lied nog tot de favorieten gerekend; een mogelijke winnaar zelfs, volgens kennissen wiens Songfestivalkennis ik toch hoog aan sla. Tijdens de loting voor de finale echter werd hem startplaats twee toebedeeld; en als klap op de vuurpijl mag gastland Noorwegen direct na hem aantreden. De dramatiek van ‘My heart is yours’ zal Spanje dusdanig overstemmen, dat van winst geen sprake meer kan zijn. Triest voor Spanje, dat vorig jaar wonderbaarlijk genoeg niet kon profiteren van juist een ideale loting voor Soraya.

Laatste mogelijke slachtoffer zou danceheld Miro kunnen zijn. Zijn liedje Angel si ti werd door de fans al niet zo goed ontvangen als verwacht; tijdens de loting dinsdag waren de Bulgaren te bescheiden om de laatste startplek te kiezen, waardoor Bulgarije nu ingeklemd zit tussen ballads, en de Turkse metalgroep MaNga als laatste mag. Zij zijn de grote winnaars van het dobbelspektakel, maar ook voor MaNga is het zaak niet te vroeg te juichen. In de finale begint iedereen weer helemaal op 0, en geven resultaten uit het verleden… precies.

Conclusie: de lotingshow in Oslo was een mooi spektakel, een leuke opwarmer voor ‘het echie’ straks in mei. De uitkomsten boden veel vreemde situaties, en reden tot discussie. Er ontstond paniek bij veel favorieten, en er werd weer oeverloos nagekaart. Maar we weten eigenlijk nog niks. Wat is het toch een heerlijk festival!

Steef van Gorkum

Beluister Algo Pequenito, het lied van pechvogel Daniel Diges, hier!

Natuurlijk wordt er ook op The Road to Oslo nog even nagekaart; wat vond jij van de loting? Zijn wonderen mogelijk, voor Sieneke? Voor Spanje? En gaan er favorieten sneuvelen in de halve finales?


Acties

Information

4 responses

29 03 2010
Adriaan

Toch zegt kwaliteit vaak meer dan loting: zo gingen in de 2e voorronde van 2008 de eerste 4 liedjes alle 4 door en juist de liedjes 15 t/m 18 vlogen er uit. Toen waren de meeste slechte liedjes dan ook goed geloot…

Vreemd genoeg heeft juist liedje 8 nog nooit de finale gehaalt in de 4 voorrondes van 2008 en 2009, een slecht vooruitzicht voor Bosnie en Oekraine dus. Overigens hoeft het niet voor Israel heel slecht te zijn, geloot te zijn tussen 2 andere kanshebbers. Het kan ook zijn dat de saaiheid van Denemarken juist extra opvalt en dat die slachtoffer worden. Litouwen juist zo voor 2 rustige nummers, valt extra op en kan verrassend doorgaan. Het liedje van Zwitserland zal nu helemaal slecht overkomen en daardoor denk ik dat je daar net als Nederland ook wel een streep door kan zetten.

Ik ben ook nieuwsgierig wie van Ierland of Georgie het beter gaat doen. Ierland is kwalitatief sterker (doet het ook veel beter in polls). Georgie lijkt beter geloot, maar het zou net zo goed kunnen dat mensen juist na Ierland inzien hoe zwak Georgie is.

In de finale denk ik wel dat Spanje, Noorwegen, maar ook het VK schade gaan ondervinden van hun loting, omdat daar toch alleen maar nummer omheen geloot worden die al een voorronde hebben overleeft…

29 03 2010
Erik

Inderdaad, veel theorieen zijn mogelijk! Ik denk zelf dat Miro juist wel goed zit met allemaal ballads om zich heen. Ierland mag van mij samen met Georgie afgestraft worden, geen problemen mee.

En iemand al opgevallen dat Frankrijk tussen alle bedrijven door een fantastisch nummer heeft?

29 03 2010
Tim

Ik denk dat uiteindelijk de beste nummers in de halve finales toch boven zullen komen drijven. Ik ga er dan ook vanuit dat landen als Slowakijke, Belgie, Israel ondanks hun mindere loting zonder problemen de finale gaan halen. De loting voor de finale zal een grotere impact gaan hebben.

Spanje en Noorwegen zullen dan ook de negatieve gevolgen van hun slechte loting ondervinden tijdens de finale. Spanje zie ik dan ook niet meer als een van de topfavorieten.

Voor mij zijn dit de favorieten voor de winst: Belgie, Duitsland, Frankrijk, Israel en Kroatie. Duitsland en Frankrijk hebben duidelijk werk gemaakt voor dit Songfestival. Twee nummers die heerlijk in je oren klinken en van wil je ook wilt dat die daar ook blijven hangen. In tegenstelling tot Nederland, dat je zo snel mogelijk weer uit je oren wil krijgen.

Maar enfin. Voor mij is Belgie mijn persoonlijke favoriet. Als halve Belg sprong ik een gat in de lucht toen ik Tom Dice met zijn inzending voor het eerst hoorde. Eindelijk weer een song voor Belgie dat hoge ogen gaat gooien. Echt een super nummer. Door Nederland gaat bij mij een kruis, dus nu kan ik volledig voor mijn tweede land supporteren. Eerst maar eens de halve finale doorkomen en dan vingers gekruist voor een goede loting. Al geloof ik dat ook een mindere loting niet zal stuiten. Althans, dat hoop ik!!

30 03 2010
Tim

Nog een aantal aanvullingen op mijn favorietenlijstje: Armenie, Slowakije en Zweden. Niet de grootste topfavorieten voor mij, maar wil ze niet direct uitvlakken voor de winst.

Geef een reactie

