De moraal van het verhaal

21 03 2010

Afgelopen week werd de Oekraïense inzending I love you teruggetrokken. Er moest halsoverkop een nieuwe voorronde georganiseerd worden omdat het lied van Vasyl Lazarovych niet goed genoeg zou zijn. Een rare beslissing, met uiteindelijk veel dramatischer gevolgen dan de Oekraïense omroep tevoren had kunnen voorzien.

De Oekraïner Vasyl Lazarovych gaat tóch niet naar Oslo…

De Nederlandse fans hadden hun mening vrij snel klaar. De beslissing van de Oekraïense omroep werd op de fora hier en daar nog wel afgedaan met het cliché ‘Bananenrepubliek’, maar kreeg ook opvallend veel support. Veel fans vonden dat de TROS in Nederland eenzelfde iets had moeten doen, teneinde met een betere inzending te komen. Ik niet, en ik zal u uitleggen waarom.

Direct toen Oekraïne de beslissing maakte een nieuwe voorronde te organiseren, bekroop mij een naar gevoel. Niet omdat ik de overdramatische ballad I love you zo’n sterk lied vond; maar omdat ik meevoelde met Vasyl Lazarovych. De situatie deed me denken het Terry Wogan schandaal met Cindy, maar vooral ook aan het Junior Songfestival van 2004, toen Angela Groothuizen de meisjes Klaartje en Nicky ten onrechte een finaleplaats beloofde, om ze enkele minuten later teleur te moeten stellen omdat ze ‘een enorme fout had gemaakt’.

Dat vond ik destijds zó triest, dat ik met wat hulp een mailingactie naar de AVRO op touw zette via www.songfestival.web-log.nl . Of dat het beslissende zetje gegeven heeft, weten we niet, maar feit is dat de meiden een wildcard kregen voor de finale en die van de weeromstuit wonnen. Een uitkomst die blijkbaar alleen kinderen gegeven is; van Cindy hebben we nooit meer wat gehoord, en Vasyl kreeg in de Oekraïense herkansing bij lange na niet genoeg sympathy votes om alsnog naar Oslo te mogen.

De nieuwe winnares heet Alyosha, maar wat blijkt? Haar lied To be free was al vóór 1 oktober jl. te horen via haar MySpacepagina, hetgeen diskwalificatie zou moeten betekenen. Morgen komen de delegaties van alle deelnemende landen bij elkaar om de liedjes te presenteren, en de Oekraïners moeten zich in alle haast op hun lot beramen. Terugtrekking dreigt.

En zo krijgt het verhaal toch nog een prachtige moraal: eerlijkheid duurt altijd het langst. Als de belofte aan Vasyl was gehouden, en de NTU hem gewoon naar Oslo had laten gaan, hadden de Oekraïners zich al deze ellende bespaard. En dus is het maar goed dat de TROS zich ook aan haar belofte aan Sieneke heeft gehouden, en Ik ben verliefd niet heeft teruggetrokken. Hoe zwak we die inzending ook vinden, we kunnen beter een jaartje geduld hebben. Het kan immers altijd erger.

… maar ook voor Alyosha ziet het er niet goed uit!

Beluister haar lied ‘To be free’ hier,

en ‘I love you’ van Vasyl Lazarovych hier.

Kijk en vergelijk; welk van de twee was het beste liedje geweest? En wat moet Oekraine nu doen? Duurt eerlijkheid echt het langst? En, misschien wel de belangrijkste vraag: hebben jullie er vertrouwen in dat Nederland volgend jaar inderdaad met iets fatsoenlijks komt?

Steef van Gorkum


Acties

Information

6 responses

21 03 2010
Adriaan

Was een belangrijkere reden om hem te discwalificeren niet dat hij vriendjes wat met de directeur van de nationale omroep en daarom was uitgekozen?

Het was een nieuwe directeur die heeft besloten hem terug te trekken…

Nou denk ik dat Oekraine nog wel met iets zal komen, er zal toch nog wel iets voor handen zijn wat wel mag?

Wat betreft Nederland denk ik dat we nog 2 jaar zulke ellende zullen krijgen, immers doet de TROS het nog 2 jaar, daarna kan het weer beter worden…

21 03 2010
maaike

voor alyosha ziet het er ook niet goed uit… Ach ja, ze ziet er ook niet uit.
Maar, zoals ze zeggen: een beetje MINDER make-up doet wonderen!
misschien een leuke tip voor als ze op t podium staat?

23 03 2010
Pim

Een boete! Ze komen weg met een boete…

Aan de andere kant misschien nog maar beter ook, want als Oekraine zich terug had getrokken, was de kans op een betere Nederlandse inzending volgend jaar zeker gedaald.

Kijk als Oekraine niuet meer meedoet, heeft de tweede halve finale nog maar 16 landen. 10 daarvan gaan door, dat is een groot aantal. Nederland zit in die halve finale, dus zou het zomaar kunnen dat we ‘per ongeluk’ 9e worden, in de finale bereiken we dan niks maar de TROS kan zeggen: ‘Zie je wel, nu halen we eindelijk weer eens de finale’ en hoppa volgend jaar weer zo’n carnavalsinzending.

24 03 2010
Erik

Tsja, wat was ook alweer die definitie van make-up? 😛

Make up = een verzameling chemische stoffen, die vrouwen op hun huid smeren om hun schoonheid te verbergen!

Wat mij betreft trekken die Oekrainers zich gewoon terug, waarom eigenlijk uberhaupt geen diskwalificatie ze zijn toch te laat?

26 03 2010
maaike

Ik vind Alyosha’s lied ook gewoon eng! Ik krijg er de rillingen van, jullie niet?
Ik bedoel, niet alleen de verzameling van chemische stoffen op en rond haar gelaat en haar kleding, maar het lied zelf ook!
Nee, geef mij dan maar een afgezaagd ‘I love you’ met kaarslicht en wanhopige klaagzang hoe liefde alles voor hem is en hij niet zonder haar kan. Bovendien vind ik het liedje nog wel grappig, met die twee talen. Meestal is dat wannabee (zowel nationalistisch als modern europees proberen te zijn), maar hier vind ik het wel leuk.
Alles beter dan zijn afschrikwekkende vervangster, die het helaas alsnog geworden is.

26 03 2010
Adriaan

Uiteindelijk is het toch best een aardig nummer geworden?

Geef een reactie

