Het juiste antwoord

15 03 2010

Met nog drie landen te gaan wordt 2010 onherroepelijk het jaar van de ballads. Door heel Europa stemde het publiek de tragere nummers met vaak enorme voorsprongen naar de overwinning. Toch is dit geen garantie dat een ballad straks ook Oslo gaat veroveren. Televoting blijft een raar fenomeen, en stemmers kunnen om de meest rare redenen overstag gaan.

Het Litouwse lied ‘We are the winners’ profiteerde in 2006 van veel anti-stemmen

De Maltese zangeres Chiara was in 2005 misschien wel een perfect voorbeeld van het botseffect; haar uitgesproken dramatische ballade viel op tegen een decor van ethno-popnummers, en versloeg ze daarom bijna allemaal. Ook de ballades van Israel en Letland gooiden hoge ogen; van de ethnische deuntjes hield alleen Helena Paparizou zich uiteindelijk staande.

Afgelopen weekend probeerden twee landen uit de Big 4 van hetzelfde effect te profiteren. Allereerst was het Verenigd Koninkrijk aan de beurt. Na de knappe heropleving vorig jaar, toen It’s my time van Jade vijfde werd, kozen de Britten voor een soortgelijk systeem dit jaar. Een grote componist schrijft het liedje, en daar wordt vervolgens een passende artiest bij gekozen. Eigenlijk een vergelijkbaar systeem met dat van Nederland, als je althans Vader Abraham met Andrew Lloyd Webber wilt vergelijken…

Voor de Britten werd het dit jaar Pete Waterman (huiskamervraag: Stock, ? en Waterman? Fill in the blanks). Bekend geworden met een gevierd trio dus, maar daarin speelde Waterman toch met name de rol van merchandiser. Zijn taak was het promoten van de muziek, terwijl zijn maten de liedjes schreven. Nu Waterman er alleen voor staat blijkt dit eens te meer; That sounds good to me is een Zweedse schlager van de eerste orde. De artiest die het mag uitvoeren (Josh), kan absoluut zingen. Het lied klinkt echter niet zo goed voor mij.

Een heel ander verhaal werd het voor een andere rechtstreeks geplaatste finalist: Duitsland! Een ingewikkeld selectiesysteem leidde daar uiteindelijk tot een finale met twee artiesten en meerdere liedjes. Chaos was troef, tot er uiteindelijk duidelijkheid kwam: Lena Meyer-Sandrut gaat Satellite zingen. Een vrolijk, funky popliedje in vloeiend Duingels. Van de performance was ik nog niet direct overtuigd, maar toen ik het filmpje van het finaleoptreden wat aandachtiger bekeek, was ik plots helemaal om. Lena draagt een Taizéketting, kijk maar eens goed!

En dus spring ik al de hele dag als een satelliet door het huis; Love, oh love! Het is duidelijk; hoeveel ik ook klaag, kreun en steun als bijvoorbeeld Litouwen weer hoog scoort met een nonliedje, ik ben zelf ook vatbaar voor allerlei randeffecten. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de startvolgorde; een belangrijk gegeven dat ons onbewust ook allemaal beinvloedt. Het juiste antwoord op de ballades is dus geen simpele rekensom; uiteindelijk weten televoters vaak zelf niet eens waarom ze op een liedje stemmen. Laat staan dat keuzeheren of componisten een interne selectie daar moeiteloos op aan kunnen passen. Het blijft altijd gokken… en afwachten.

De beeldschone Lena Meyer-Landrut, rechts mét Taizéketting.

Beluister haar lied Satellite hier! Je zou er toch bijna zelf verliefd op worden?

En nu jullie: stoor jij je aan het Duitse accent van Lena, of tol je ook als een satelliet door je huiskamer? Is Josh een passend antwoord op de ballades? Wat kunnen de laatste drie landen het beste kiezen?

Acties

Information

14 responses

15 03 2010
Hendrik

Ik stoor me er niet aan. Het estengels van Estland is pas storend. En It souds good to me, klinkt ook goed voor me. Ik vind het best een leuk liedje .

15 03 2010
Hebbuzz

Waarom zou je om zijn vanwege een kruisje? Het nummer is er niet anders van geworden. Je hebt misschien wat meer sympathie voor degene die het draagt?

Ik denk dat in een veld met veel ballads een uptempo nummer meer kans maakt, maar … Kijk je naar de eerste semi, dan valt eerder het aantal ethno-bijdragen op dan het aantal ballads. Ik denk dat dus in de eerste finale een ballad wel eens goed zou kunnen scoren.

In de tweede semi zitten wel meerdere ballades, maar die zijn ook onderling weer erg verschillend. Ik hou wel van een goede ballade, maar daar missen we er nu net dit jaar een paar van.

Als in de semi’s teveel ballades zitten gaan er in verhouding meer uptempo door, maar komen er in de finale in verhouding dus weer meer uptempo nummers dan ballads. Ergo als de goede ballads maar doorgaan, maken die meteen een grote kans op de overwinning. Alhoewel…. Noorwegen is wel lastig te verslaan denk ik dit jaar, misschien door Kroatie ?

Ow ja op de stippeltjes “Aitken”. Waar kan ik de prijs ophalen 🙂

15 03 2010
Erik

Kan iemand mij uitleggen wat Taizé is?

15 03 2010
Adriaan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeenschap_van_Taize

Je zou als je dit leest bijna verwachten dat de schrijver ook helemaal voor Letland gaat!

Lena heeft trouwens helemaal geen rustgevende uitstraling op mij (wat je mss bij Taizegangers wel zou verwachten), ze kwam mij tijdens de voorronde zelfs een beetje manisch depressief over.

Hebbuzz analyse kan ik goed volgen, idd maakt het vooral uit wat er doorgaat uit de voorrondes of ballades wel of geen kans maken dit jaar, toch zie ik tussen de ballades zelf geen echte winnaar, maar dit jaar is er sowieso geen gedoodverfde favoriet zoals vorig jaar dat er bijv. wel was, dat maakt het ook wel weer spannend.

Alleen begrijp ik niet waarom Noorwegen lastig te verslaan zou zijn, het zou heel mooi kunnen zijn als het wat mooier gebracht zou worden, zelf denk ik dat Noorwegen een leuke middenmoter is.

Vooralsnog denk ik dat Spanje, Kroatie, Armenie, Turkije (beide ook dankzij extra diaspora steun) en mss als verrassing Roemenie,(wegens het feit dat er maar weinig in hun vijver vissen) voor de winst gaan, al heb ik ook een goed gevoel bij de 3 landen die nog niet gekozen hebben…

Slowakije en Litouwen zie ik als outsiders.

Maja mss zit ik er ook wel helemaal naast…

16 03 2010
maaike

Jammer dat de link van lena niet meer te zien is!!!

17 03 2010
eurovisie

Ik heb een nieuwe link toegevoegd, helaas worden alle live-optredens steeds van Youtube verwijderd, maar de studioversie is weer beluisterbaar! Ook via de rechtermenubalk trouwens.

17 03 2010
Pim

Leuk en aardig, maar Spanje gaat nog steeds winnen 😛

17 03 2010
eurovisie

UPDATE: De officiele muziekvideo van ‘Satellite’ is uit, en Lena draagt ook dáárin haar Taizéketting 🙂 Alle links in het artikel linken nu door naar die officiele video.

18 03 2010
maaike

wat een supergoed nummer! Helaas kan ik nog steeds de originele versie bekijken, aangezien Solcon dat tegenhoud omdat het ‘geil’ is.
(huh? geil? Grapje zeker?)

18 03 2010
Jacob

Haha, “geil” betekent in het Duits “cool”… misschien is het dat? 🙂

Ik vind het ook een leuk liedje van Duitsland, 1 van de beteren dit jaar! En UK valt ook goed mee. Ik ben in ’t algemeen niet zo voor ballades (behalve België lol), dus een beetje vrolijkheid, beweging, tempo… doet deugd 🙂

18 03 2010
Brabo no.1

Duitsland vind ik übergeil! 🙂

27 03 2010
Tim

Lekker nummer, blijft na het luisteren bij mij een tijdje rondzingen in mijn hoofd. Love oh, Love! Het duingels kan me daar niet van weerhouden.
Zie dit nummer hoge ogen gooien. Niet alleen vanwege de song, maar Duitsland gaat zeker en vast voordeel halen uit hun late positie in de finale.

31 05 2010
Lena zet Europa op z’n kop « Road to Oslo 2010

[…] Lees mijn eerste blog over Satellite hier terug! […]

3 02 2013
Denemarken voldoet aan de eisen « Road to Malmö 2013

[…] Malmö, blijft natuurlijk altijd de vraag. Maar ik wil m’n nek wel voor dit liedje uitsteken, zoals ik dat in 2010 al vroeg voor Lena heb gedaan. Dit jaar vliegt ons team naar Kopenhagen om van daaruit met de trein naar Malmö te reizen – wat […]

Geef een reactie

