Melodifestivalen nadert ontknoping

9 03 2010

Door Hendrik Kramer

Na vier voorrondes en nog een herkansingsronde zijn er nu tien liedjes overgebleven die kans maken op een ticket naar Oslo. Genjor, een Zweedse contactpersoon op MSN, organiseert een Melodi Party, en ik maak deel uit van de internationale jury. Diverse buitenlandse fans sturen hun score en Genjor zal die vervolgens samenvoegen tot één lijst.

Natuurlijk ga ik graag zorgvuldig te werk. Na een paar slechte inzendingen wordt het tijd voor Zweden om weer eens goed te scoren, en dus beluister ik alle liedjes nogmaals (en sommige voor het eerst) om te kijken wat de Zweden het beste kunnen inzenden. Ik ben van mening dat er hele mooie liedjes meedoen, en dat het nog best lastig wordt om het beste lied te bepalen.

01. Darin – You’re Out Of My Life

Een goed gecomponeerd begin. Bij het refrein krijg ik een jaren ’80 gevoel, het doet me denken aan Meatloaf. Van de zanger verwacht je echter niet dat hij zo’n soort stem en nummer zingt. Ik beluister het lied voor het eerst, maar het pakt me direct. Het klinkt helemaal niet Zweeds, het lijkt eerder uit het Verenigd Koninkrijk te komen. Als Zweden dit stuurt maken ze zeker wel kans om hoge ogen te gooien.

02. Pernilla Wahlgren – Jag vill om du vågar (Ik wil, als jij durft)

Ik had al verwacht dat Pernillia door de herkansingsronde zou glippen. Ik denk dat veel fans de herkansingsronde aangrijpen om toch nog even hun favoriete artiest erdoor te slepen. Pernilla is al zeer bekend in Zweden. Een deelname aan de nationale voorronde betekent dus sowieso aandacht en ongeacht de kwaliteit van het liedje, zullen er altijd mensen zijn die het voor zoete koek slikken. Mij doet dit lied weinig. Als ik me probeer te verplaatsen in de televoters die niets met het Zweeds hebben en dit liedje voor het eerst draaien, stelt het te weinig voor. Dit lied is echt geschreven op de fans van deze muzieksoort en niet om serieus in te zenden als een kanshebber.

03. Andreas Johnson – We Can Work It Out

Voor mij de winnaar van de tweede ronde. Johnson is ook een bekende in het circuit; dan is het extra spannend of je dit keer een lied ‘om het meedoen’ krijgt of echt een compositie waarin de zanger zijn gevoel kan leggen. Is Andreas de Tom Dice van Zweden? Misschien is het nummer daar toch iets te gelikt voor. Maar dit lied maakt zeker kans op een mooie plaats. Het heeft een mooie melodielijn en minder herhaling dan Salem el Fakir of Pernillia. Johnson weet ook te boeien met zijn stem.

Andreas Johnson probeert het opnieuw voor Zweden

04. Timoteij – Kom

Ja, hoor daar is ie weer. De viool! Maar gelukkig ook een paar leuke dames. Spijtig dat ze niet zo stemvast zijn en een beetje nep overkomen. En waar heb ik dit lied nu eerder gehoord? Het doet me denken aan een leuk liedje, dus dat is positief. Ik krijg hier een midsommar gevoel bij. Midsommar is een feest in Zweden dat gevierd wordt op de langste dag van het jaar. Een vrolijk liedje, dat wel erg veel doet denken aan Fairytale soms. Gaat Europa dat nog een keer willen?

05. Peter Jöback – Hollow

Ook weer een bombastische ballad. Kan Hollow zich meten met het Ierse It’s for you of het Noorse My heart is yours. Peter Joback staat wel zelfverzekerd op het podium en heeft een lied waarin zijn stem tot zijn beste recht komt. De tekst is niet echt hoogstaand. Ook hier weer extra punten voor het prachtige achtergrondkoor.

06. Ola – Unstoppable

Een up-tempo liedje tussen de vele rustige liedjes die al gekozen zijn; dat kan natuurlijk extra opvallen en punten scoren. Ik denk dat dit liedje het best goed kan doen. Het is een stoer nummer en Ola zingt beter dan een Sakis of een Dima. Toch blijft het moeilijk. Ik geef eerlijk toe dat ik niet echt weet hoe het met dit lied zou kunnen gaan.

Welke finalist kan Ola nog stoppen?

07. Jessica Andersson – I Did It For Love

Haar uitvoering in de herkansingsronde was in elk geval beter, maar toch zie ik dit liever niet gaan. Het is mij een veel te gewoon lied. Ik mis een krachtige climax. Niets mis met de zangkunsten van Jessica en het lied is te pruimen, maar om echt tot de top te behoren in Oslo zal Zweden met iets beters moeten komen. Als Zweden dit stuurt gaan ze erg op safe, en durft men het niet aan om met iets afwijkends te komen.

08. Salem al Fakir – Keep On Walking

Ik vond Salem el Fakir een aangename verrassing in de eerste ronde en daarom ook een terechte finalist. Hij behoort nog steeds tot mijn persoonlijke favorieten. Toch weet ik niet of zijn lied mensen drie minuten weet te boeien. Opvallend is wel zijn stemgeluid, zijn Arabische uiterlijk en artiestennaam. Keep on walking heeft een aansprekende tekst. ‘Na vallen weer opstaan en elke dag opnieuw beginnen’.

09. Anna Bergendahl – This Is My Life

De vrouwelijke Tom Dice, maar nu meer omdat die gitaar zo opvalt. Dit is een liedje dat me nog het meest doet denken aan die van Noorse Maria Mena. Zangeressen met een snik in de stem.  Ik heb geen mooie naam voor dit genre, maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel. Het nummer begint heel rustig. Op het eind wordt het steeds drukker en komen er al meer instrumenten bij. Dat vind ik zelf wel mooi, ik denk dat als je dit nummer te klein houdt dat het dan weer gaat vervelen.

Met alleen een gitaar tegenover een miljoenenpubliek: Anna Bergendahl

10. Eric Saade – Manboy

Dit is jaren 90 disco. Je zingt het wel lekker mee en het kan best een zomerhit worden. Het blijft ook in je hoofd hangen dus dat is positief. De douche op het eind staat voor een nieuw begin in Melodifestivalen, aldus Erik in een interview met Dagens Nyheter. Als de Zweden een stoer uptempo liedje willen kiezen dan denk ik dat Manboy het beter zal doen dan Unstoppable, hoewel ik die laatste muzikaal beter in elkaar vind zitten.

Mijn top 10 in omgekeerde volgorde. Waarbij de nummer 10 dus het minst goede liedje is en nummer 1 het beste liedje.

10  Pernilla Wahlgren – Jag vill om du vågar ( Ik wil, als jij durft)
9 Jessica Andersson – I Did It For Love
8 Ola- Unstoppable
7 Erik Saade- Manboy
6 Timotey- Kom
5  Anna Bergendahl- This is my life
4 Salem El Fakir- Keep on walking

Nu wordt het echt lastig mensen. Dit zijn gewoon drie topnummers en ik moet kiezen. Dit voelt alsof ik weer meedoe aan het Forumvisie Songfestival!

3 Andreas Johnson- We can work it out

Met dit lied stuurt Zweden in elk geval een waardig nummer in. Een zanger met een stem die weet te boeien.

2 Peter Joback- Hollow

De beste ballad van het festival als hij gekozen wordt.

En het lied dat Zweden moet vertegenwoordigen in Oslo is:

1 Darin- You’re out of my life

Klik hier en beluister het lied van Darin!

Zijn jullie het met me eens? Wie is jullie favoriet in Zweden?

Acties

Information

5 responses

9 03 2010
Hendrik

Ik heb helaas een vergissing gemaakt. Andreas zat in de tweede voorronde.

10 03 2010
Jacob

Ik ken niet alle liedjes, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er nog iets leukers (voor mij) tussen zit dan “Kom” van Timoteij. Echt zo’n vrolijk liedje en heel tof gebracht ook… plezant om naar te luisteren én kijken dus!

12 03 2010
Pim

Voor mij is er niet echt een topper bij, maar vind wel dat de Zweden het weer goed organisatorich voor elkaar hadden!

14 03 2010
Nieuw begin in Zweden « Road to Oslo 2010

[…] Zelf had ik Anna op de vijfde plaats gezet, dus precies in het midden. Mijn favoriet Darin werd uiteindelijk vierde. Een finaleplaats moet er wel in zitten voor Zweden & Anna, maar zeker weten doen we dat pas na de Tweede Halve Finale op 27 mei waar Zweden zal optreden. […]

16 03 2010
Hebbuzz

Mijn favoriete act was Eric Saade, Beste zanger vond ik Peter Joback dus 1 van die twee als winnaar had ik gaaf gevonden. Eric Saade zou in het internationale veld denk ik het beste gepresteerd hebben. Anna zingt als een schaap en daar knap ik persoonlijk op af, misschien dat het zwarte schaap de dark horse van Oslo wordt?

Darin vind ik een aansteller, een jankerd a la Enrique Iglesias, Kom was vrolijk mij iets te Sarek/K3 en nep, Walhgren niet zo’n goede livezangeres, Salem onstabiele stem, nerveus repetitief liedje, Andreas Johnson saai in het kwadraat en geen goede live zanger, beetje een mietige versie van Bono. Jessica geweldige zang, statische oubollige act/aankleding. Ola ? Leuk maar niet meer dan dat.

Geef een reactie

