Ik en mijn intuitie

8 03 2010

Bij zijn presentatie was Tom Dice nog de grote onbekende. Eigen nummers had hij niet, alleen X-factor covers. Toch had ik direct het voorgevoel dat de Belgen met een steengoed nummer zouden komen. In december al, besloot ik dat het beter was om me in Oslo voor te doen als Vlaming.

Gisteravond was dan eindelijk de presentatie van het liedje Me and my guitar’. Slechts één liedje. Geen spannende finale dus, maar wel een presentatieshow met als thema: hoe krijg je Tom Dice, als grote onbekende, verkocht in het buitenland? Tom Dice geniet immers nog zeer weinig bekendheid; in tegenstelling tot bijvoorbeeld Miro of MaNga staat hij aan het begin van zijn carrière.

En dat is nu precies waar Me and my guitar over gaat: de twijfels van een jongen die op het punt staat de sprong te wagen. Moet ik niet gewoon een ‘9 to 5’ nemen? Kan ik het risico lopen? ‘Tom, this is going too far’. Twijfels en vragen… tot de jongen uiteindelijk geruststelling zoekt bij zijn gitaar: Tell me they’ll play my song!

Een uiterst slimme keus: de échtheid straalt nu van het nummer af. Het liedje gaat niet over een willekeurig iemand, en Tom Dice hoeft geen toneel te pelen. Op het Eurovisiepodium staat straks de échte Tom; niet een Tom die pretendeert verliefd te zijn, of de wereld te willen redden. Alles open en oprecht, dit ben ik en mijn twijfels. Dit ben ik, en mijn gitaar. Verder niets.

Die oprechtheid wordt met de muziek alleen maar ondersteund. Het arrangement van het Belgische lied doet wat denken aan hits als Bubbly van Colbie Caillat; eenvoudig maar daarom ook indrukwekkend. Het doet recht aan het pure imago dat in de tekst wordt geschetst, en steekt schril af bij alle vooroordelen over commerciele X-factor artiesten.

Mijn intuitie had het bij het rechte eind. Ik kan mij in Oslo straks met een gerust hart als Vlaming voordoen, want de Belgen hebben een fantastisch nummer. Me and my guitar staat bovenaan mijn lijstje, en ik kan me niet voorstellen dat het de finale niet haalt. Eenmaal daar zou ik alle Nederlanders willen oproepen om er vooral voor te gaan stemmen. Al was het maar, omdat we dan volgend jaar met z’n allen naar Brussel kunnen.

Klik hier en luister Tom Dice – Me and my guitar!

De tekst van het liedje vind je hier

Steef van Gorkum


Acties

Information

7 responses

8 03 2010
maaike

Nou je als vlaming voordoen zal je gemakkelijk afgaan; aangezien zelfs vlamingen je ‘landgenoot’ noemen wanneer je hun dialect na doet;) (echt mooi:P).

Inderdaad een geweldig liedje!
Al zouden sceptici natuurlijk kunnen zeggen dat ‘echtheid’ ook gemaakt kan zijn; zangers weten wat het goed doet bij het publiek (denk aan ‘believe’ van Diva Dima). Desondanks wil ik me niet bij die sceptici voegen.
Ik ben gek op dit soort liedjes, doet me denken aan grote artiesten als Jack Johnson, Jason Mraz, Milow, Leaf (met ‘I think I like you’), enzovoorts.

8 03 2010
Brabo no.1

Ik was gisteren de uitzending op televisie aan het volgen en toen Tom bekend maakte dat ‘Me and my guitar’ de titel van zijn inzending was, vond ik dat dat meer klonk als een inzending voor bij het jESF-gebeuren. Maar daarna bleek dat het toch niet ging om een kinderachtige bijdrage, gelukkig.
Ik ben behoorlijk tevreden over deze Belgische bijdrage. Ik vind de instrumentatie wel goed, maar ik krijg er ook nog niet meteen een ‘WOW-gevoel’ bij. De zang van Tom vond ik ook goed; hij heeft op dat punt mijn verwachtingen overtroffen.

Deze inzending biedt voor België wel perspectieven als het gaat om het kwalificeren voor de finale van 29 mei. Ik vind dat België er, in tegenstelling tot Nederland, wel rekening mee gehouden heeft dat dit jaar de vakjury’s ook een aandeel zullen hebben in de stemming tijdens de semi-finales. Daarnaast zijn er voor in semi-finale 1 (op 25 mei) op dit moment al 5 à 6 inzendingen gekozen die ik minder hoog aansla dan ‘Me and my guitar’.

8 03 2010
Jacob

Op voorhand had ik, net zoals velen, twijfels bij de keuze voor Tom Dice. Ik was er niet echt gerust in, maar ik was gisteren enorm aangenaam verrast. Ik kan hier zeker mee leven!

In 1987 was het trouwens al in Brussel, dus laat het in 2011 maar Antwerpen zijn! 🙂

9 03 2010
Pim

Ik heb hier verder niks meer aan toe te voegen: op naar Antwerpen inderdaad!

11 03 2010
Adriaan

Nou zal ik wel weer negatief overkomen, maar het is weer een zoveelste rustig nummer dit jaar, daardoor denk ik niet dat het Brussel, Antwerpen of Dinant 2011 gaat worden, maar het is wel een mooi nummer en zou van mij de finale mogen halen…

16 03 2010
Hebbuzz

De ophef over Tom verbaasd me een beetje; het liedje mag dan simpel zijn, het is gewoon niet toegankelijk. Geen hond die op de tekst let en de hoge nootjes zijn niet fijn, de stem van Tom Dice sowieso niet prettig en de zanger ziet er vooral heel duf uit.

Zo dat was de negatieve kant, want het liedje vind ik wel sympathiek, de – hoewel saai – zanger ook. Zie het met hakken over de sloot de finale nog wel halen, maar meer omdat ik het de Belgen zo gun, dan dat ik geloof in de act of het nummer. Ben bang dat Tom verzuipt op een megagroot podium en men ondanks alle mindere liedjes in de eerste semi toch Tom weinig stof zal doen opwaaien en dus vergeten wordt.

Maar chapeau voor de Belgen, het is tenminste een waardige inzending, waar mij bij Sieneke het schaamrood op de kaken staat. Ik ga mij in Oslo ook voordoen als Songfestivalbelg ipv Nederlander. 🙂 Dat Nederlanders en masse achter Belgie gaan staan en bijna typisch Vlaams gaan roepen dat Belgie dit jaar toch echt een kans op de eindoverwinning maakt heeft denk ik vooral te maken met onze nationale schaamlap ‘Shalalie’.

18 04 2010
Het moet wel ergens over gaan « Road to Oslo 2010

[…] Breder getrokken hebben er überhaupt de laatste jaren steeds meer betekenisvolle liedjes hoog gescoord: Letland verraste in 2005 vriend en vijand met het maatschappijkritische ‘The war is not over’, en hoe onecht we het misschien vonden: ook Diva Dima had een boodschap met zijn lied Believe. Dit jaar blinkt behalve Israel ook België uit qua tekst en echtheid (zie ook mijn eerdere blog over de Vlaamse inzending van Tom Dice). […]

Geef een reactie

