Melodifestivalen Q4

1 03 2010

Door Hendrik Kramer

De webstream werkte helaas niet naar behoren, vooral op het einde was het haast ondoenlijk om het goed te volgen. Deze vierde voorronde bevatte drie grote namen. Py Backman, Peter Joback en Pernilla WahlgrenVooral van Peter had men hoge verwachtingen.  Die heeft hij waar kunnen maken; Hollow staat verdiend in de finale.

 

Finalist Peter Joback

1 Sibel-Stop

Sibel zingt erg snel. Het nummer is een echte binnenkomer. Het is rockachtig. Sibel zelf draagt een kort roze jurkje met allemaal lussen van onderen. Het nummer heeft meerdere bridges, daardoor verveelt het nummer niet echt. Jammer dat de uithalen tussendoor een beetje vals zijn.

2 Py Bäckman – Magisk stjärna

De componiste van Stad i ljus (ESF 1988) doet nu zelf mee . Ze treedt op in kostuum. Het nummer kabbelt door, het kan me niet meteen pakken. Een hele goede zangeres vind ik haar ook niet. Het is denk ik een liedje dat moet wennen, het wordt langzamerhand mooier. Maar heeft Europa dat geduld? Daarbij vind ik Py nu niet echt een schoonheid in dat kostuum en de lange zwarte nagels.

Eetpauze

.

5 Anna Bergendahl- This is my life

Meisje met een gitaar staand voor de microfoon. Het eerste mooie nummer van vanavond. Ook dankzij de backing vocals.  Ze zingt haar liedje met overtuiging. Ik zou het zeker vaker opzetten en ik denk veel andere muziekliefhebbers ook.

6 Pernilla Wahlgren – Jag vill om du vågar

Een discodreun. Zogenaamde coole vrouwenmuziek noem ik dit wel. Elektro-pop achtig. In het refrein veel herhaling van zinnetjes. Pernillia draagt een kort glitterjurkje en er zijn dansers op de achtergrond. Ik denk dat dit een nummer is dat prima past binnen Melodifestivalen en dat veel Zweden verwachten dat er een nummer als dit tussen zit. Maar als ze verstandig zijn, kiezen ze beter voor iets anders. Het nummer wordt op het einde wel mooier, maar een liedje zou je al binnen 30 seconden moeten pakken en blijven boeien.

7  Noll Disciplin- Idiot

Skatepunk noemen ze het zelf.  Hun uiterlijk laat geen twijfel bestaan. Het begint met harde gitaren. Ik moet gelijk denken aan het JESF in België. Daar had je ook veel van die jongensbandjes met punkrock nummers.  Ik vind het ook erg kinderlijk klinken  en de zangers zien er  ook uit alsof ze net uit de luier zijn. Wel leuk dat het in het Zweeds gezongen wordt, als het Engels was geweest had het helemaal een afgezaagd nummer geweest. Ik vind dat dit soort liedjes allemaal op elkaar lijken.

8 Peter Jöback – Hallow

Peter treedt op in een kostuum. Ik vind dat hij een mooie stem en een mooi nummer heeft. Hij maakt ook goed gebruik van alle lichteffecten. Ik verwacht dat dit nummer wel doorgaat naar de finale.  Dit is een van de betere liedjes van dit jaar.

Peter Joback verzilvert de hoge verwachtingen en mag door naar de finale. Ook Anna Bergendahl heeft zeer terecht een plaats bemachtigd in de finale.

Neo met Human Frontieren Pernilla Wahlgren met Jag vill om du vågar en krijgen volgende week nog een kans in Andra chansen. Blijkbaar wilden de Zweden wel graag het laatst genoemde lied nog een keer zien, maar durfden ze het niet aan om meteen naar de finale te sturen.

Volgende week staat de herkansingsronde op stapel. En de week daarna is de finale en dan weten we wie Zweden mag vertegenwoordigen in hun buurland Noorwegen.


Acties

Information

3 responses

1 03 2010
Hendrik

De eetpauze is natuurlijk wat ongelukkig. Ik zou daarom ook de lezers willen vragen om hun mening te geven over deze voorronde. Het mooie aan de huidige manier van nieuwsvoorziening is dat we allemaal ons steentje bijdragen.

1 03 2010
Pim

Mee eens Hendrik, wat een inzicht in multimediale journalistiek, alsof je plots van opleiding gewisseld bent 😛

Maarja ik vind dat je een slimme etenspauze gekozen hebt; je hebt weinig gemist. Alles draaide in deze rondeom de laatste 2 liedjes, Hollow was mooi en dat rockliedje was wél mijn stijl, duidelijk niet zo de jouwe. Verder vond ik andere rondes bteer!

2 03 2010
Hendrik

Haha, deze opleiding is niet beroepsgericht dus ik kan in principe nog van alles worden ermee. Maar denk nu in de richting vertaler.

Ja, het leuke aan muziek is iedereen heeft er een eigen mening over.

Geef een reactie

