Het komt wat laat op gang

15 02 2010

Het wil nog maar niet rustig worden rondom de Nederlandse inzending. Talloze artiesten hebben het nummer Sha la lie inmiddels gecoverd, en in vele uiteenlopende stijlen online gezet. In mijn ogen een bewijs, dat er met het finalesysteem niets mis is.

Ik ben vergeten wie nu eigenlijk de meeste kritiek opleverde; was het Vader Abraham die de uitslag onnodig rekte door in discussie te gaan met George Baker? Om vervolgens voor te stellen een muntje op te gooien? Of was het (daar toen met) Yolanthe, die elk jurylid afkondigde met ‘mooie woorden’?

Het kan ook zijn dat het was (en dat is veel waarschijnlijker), omdat de versie van Sieneke bij het gros van de Nederlandse muziekfans niet in de smaak viel. Te Hollands, te kansloos en te verTROSt. En daarom regende het protestversies, waarvan Ellen ten Damme en The Emanon Project wel het meest in het oog sprongen. Versies in zeer uiteenlopende stijlen; van Moulin Rouge/Serge Gainsbourg tot Softrock/Gitaarpop.

Ook Ellen ten Damme maakte een cover van Ik ben verliefd

Eigenlijk zette de kritiek op Sieneke precies het proces in gang dat voorafgaand aan de finale plaats had moeten vinden. De finaleopzet waarvoor de TROS had gekozen, met vijf verschillende versies van één lied, werkt alleen als de versies ook écht verschillend zijn. De finale, die nu op Loekz na zeer weinig diversiteit bracht, had zo echt een succes kunnen zijn. De kritiek had kunnen worden voorkomen.

Stel je voor: een re-run van de finale, waarin Sieneke het opneemt tegen de Engelstalige versie van The Emanon Project, de Spaanstalige versie van Vinzzent, Ellen ten Damme en voor mijn part de candlelightversie van Judith Peters. Daar zou het Nederlandse volk, mits geraadpleegd, écht de keus hebben tussen verschillende versies. Wellicht hebben we dan het muntje van Vader Abraham niet eens meer nodig!

Al met al zijn, na de zo bekritiseerde Nationale Finale, de originele versies  links en rechts uit de grond geschoten. Het creatieve denkproces is toch nog op gang gekomen, zij het ietwat laat. Maar wellicht hebben we daarmee wel alvast iets geleerd voor volgend jaar. Waar al die zure kritiek toch maar niet goed voor kan zijn.

Klik hier en luister The Emanon Project – Sha la lie!

Advertisements

Acties

Information

3 responses

15 02 2010
maaike

Als we dan tenminste nog mee doen… Zal Nederland nog zo’n belabberde songfestival prestatie kunnen overleven? Zal het gros van de Nederlanders, inclusief de tv-programma’s de moed niet in de schoenen laten zakken? ESF was toch al niet geliefd bij het Nederlandse publiek; ik verwacht niet dat Sieneke daar veel verandering in brengt!

16 02 2010
Erik

Vergis je niet! Het Nederlandse publiek overtuigen is iets heel anders als Europa overtuigen. De Toppers vorig jaar scoorden ook dramatisch, maar hielpen het kijkcijfertotaal wel enooorm omhoog!

17 02 2010
Adriaan

De Tokkies scoorde ook goede kijkcijfers toch?

Daarmee waren ze nog niet populair hoor, dan liever een esf die wat kijkcijfers minder goed scoort in Nederland dan dat het zo moet, de kwaliteit is belangrijker dan de kwantiteit…

Nee Sieneke heeft nu gewonnen, het arme kind (hoe moet zij zich voelen?) kan daar ook niks aan doen dus nu moeten we haar maar accepteren 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: