De gifbeker móét leeg

8 02 2010

Het Nationaal Songfestival gisteravond was vooraf al uitvoerig besproken en bekritiseerd, ook door mijzelf. Toch hoopte ik op een verrassing; een totaal andere versie van het lied en een toch nog acceptabele winnaar. Het liep echter totaal anders.

Ik had géén van de vijf versies vooraf al beluisterd. Wel had ik gespeculeerd over wat voor genres mogelijk waren, en met de beperkte mogelijkheden van de tekst (Sha-la-lie) kwam ik tot de conclusie dat het óf een traditionele versie óf een zomerse versie zou moeten worden. Dat bleek geen slechte gok; Peggy Mays en Sieneke kozen voor genre 1, compleet met draaiorgel en fluiten, terwijl Vinzzent en Marlous voor de percussie & danspasjes gingen.

Toch was er ook een totaal andere versie. Waarvoor hulde (ik dacht dat ik het nooit zou zeggen) aan Frans Bauer en zijn team, die voor de meidengroep Loekz een heuse ethno-pop versie hadden gemaakt. Een beetje in de stijl van Zor Kadin van Sertab. Hiermee kunnen we er toch maar het beste van maken, ook al is Ik ben verliefd is nog steeds niet mijn soort muziek.

In de andere genres waren de versie van Peggy Mays (betere zang) en Marlous (scherper arrangement) in mijn ogen duidelijk beter dan die van Sieneke en Vinzzent. Er waren dus drie serieuze mogelijkheden. De pauzeact werd opgevuld door een optreden van Johnny Logan met zijn winnende nummer van 1980, What’s another year. Het trieste gevoel bekroop mij dat dit nummer veel minder gedateerd klonk dan eender van de net gehoorde versies…

Dat gevoel had Logan blijkbaar zelf ook, want toen hem gevraagd werd wie hij naar Oslo zou sturen antwoordde hij aanvankelijk doodleuk: ‘Johnny Logan!’. Uiteindelijk koos hij, net als het andere internationale jurylid Tatjana Simic, voor Loekz. Het feestje werd echter verstoord door George Baker en Daniel Dekker, die voor de knullige uitvoering van Sieneke kozen. Het aanwezige publiek koos via stemkastjes dan weer voor Vinzzent…

De regels waren hierover duidelijk: bij gelijke stand beslist Vader Abraham himself. Mijn angstige gevoel werd groter en groter; die zou vast voor Sieneke kiezen en daarmee het drama compleet maken. Pierre Kartner had echter nog één verrassing in petto waar zelfs ik niet voor gevreesd had.

Trillend verkondigde hij ‘niet te kunnen kiezen’. De enige oplossing was in zijn ogen om een munt op te gooien. De chaos was compleet, en thuis voor de buis duizelde het mij even. Ik zag mezelf door Oslo wandelen, mijn Eurovisie t-shirt over mijn hoofd getrokken en de vingers in mijn oren. Het voelde als zo’n nachtmerrie waarin je door de hele school wordt uitgelachen: ‘jullie kiezen je liedje door loting, whahaha!’

De hele avond had ik de moed erin gehouden. Nu zonk die me definitief in de schoenen. Zelfs toen Vader Abraham door de regie werd tegengehouden, en hij kwaad ‘dan maar Sieneke’ koos, verdween het nare gevoel niet. Het team van Frans Bauer en Loekz had écht haar best gedaan om iets totaal anders van dit lied te maken, maar die ontsnapping wordt ons niet gegund.

De Nederlandse Songfestivalfans moeten zich erbij neer leggen. Er is geen ontsnappen meer aan; Sieneke zal haar draaiorgel meenemen en, erger nog, ook die vreselijke handbeweging (3 minuten lang!). Niets blijft ons bespaard; de gifbeker moet helemaal leeg. Compleet met 0 punten en al.

Luister hier naar Sieneke – Ik ben verliefd

Acties

Information

10 responses

8 02 2010
Brabo No.1

Op de middelbare school waar ik een aantal jaren geleden de HAVO doorlopen heb, stonden in sommige lokalen schoolbanken waarop stickers geplakt waren met daarop de tekst “Nooit meer Tsjernobyl”. Wat mij betreft kunnen nu de stickers gedrukt worden met de tekst “Nooit meer een Songfestival van de TROS”.

9 02 2010
Pim

Tijd om een kernreactor in Marianne Weber’s achtertuin te plaatsen…

Wat is Sieneke toch prachtig zichzelf gebleven :S

11 02 2010
Adriaan

Wat een zurigheid allemaal, wil ik toch 1 compliment geven namelijk dat de versie van Sieneke bij mij nu echt in het hoofd blijft hangen (tot vervelens toe) en dat lukte vader Abraham niet…

Loekz vond ik persoonlijk een vreselijke versie, er zit toch nog wel een verschil tussen etnomuziek en het vrijdagsgebed, je kan duidelijk horen door wat van de 2 Frans Bauer zich heeft laten inspireren… Zelf had ik een lichte voorkeur voor Vinzzent net als het publiek, hopelijk had hij dan de spaanse versie gezongen in Oslo 🙂 Al had ik nog liever the emanon project zien gaan met hun versie, maja die deden niet mee aan het NSF 😦

Ik vraag me trouwens ook af van de schrijver van dit stuk, wat hij internationaler vind aan Tatjana dan aan George Baker, omdat zij elders is geboren maakt je toch niet internationaler?

Onder hand begin ik mij enorm te ergeren aan dat ge-erger over dat liedje dat is bijna nog erger dan het liedje zelf :s

12 02 2010
eurovisie

Achja, ik zie het eerder andersom: Ik ben Sha-la-lie bijna gaan waarderen omdat je er zo heerlijk over kunt klagen. En wat is er nou lekkerder dan af en toe klagen 🙂 Kijk maar naar de OV-chipkaart 😉 Was toch ook vreselijk geweest als dat allemaal gewoon goed was gegaan? (Dank Friso voor dit inzicht… :P)

12 02 2010
Adriaan

O zo kan je alles wat vreselijk is waarderen! Heb net trouwens de Ellen ten Damme versie voor het eerst gehoort, ook best goed eigenlijk…

14 02 2010
Jacob

Ik vond het wel een grappige uitzending, vorige zondag! 🙂

Het grappigste moment was toch wel toen Vader Abraham een keuze moest maken, en (op die moment) totaal naast de kwestie Peggy nog begon te verdedigen en begon uit te pakken tegen George Baker dat die ook ooit gescoord had met een fluitje! 😀
En Yolanthe zei bij vrijwel elke jury-commentaar: “dat zijn mooie woorden”.

Mijn 3 favorieten waren Sieneke, Vinzzent en Loekz. Toen Vader Abraham z’n keuze moest maken, hoopte ik dat hij Loekz zou zeggen… maar achteraf gezien vind ik de versie van Sieneke toch leuker en veel authentieker. Als er dan toch gekozen werd voor een échte Nederlandse inzending, dan hoeven daar geen Arabische klanken bij, vind ik.

Nu, voor mij is het de beste Nederlandse inzending sinds 1996, dus proficiat! 🙂

17 02 2010
Maarten

Dit beter dan Edsilia Rombley met hemel en aarde?

Je bent wel grappig.

17 02 2010
Jacob

“Hemel en aarde” vond ik ook zeker niet slecht.
Maar “Sha la lie sha la la” heb ik nu al vaker gehoord dan “Hemel en aarde” in 12 jaar 😀

17 02 2010
Adriaan

Dat is Belgenhumor Maarten 😉

Is het trouwens niet “op dat moment”?

Arabische klanken zijn toch ook best Nederland anno 2010, die versie had sowieso wel kansrijker geweest denk ik 🙂

14 03 2010
Nieuw begin in Zweden « Road to Oslo 2010

[…] werpt de vraag op of het gebruik van een buitenlandse jury wel nut heeft. In Nederland en ook in België is dit concept toegepast. Het idee is dat zo’n jury een goede afspiegeling geeft van wat het buitenland stemt. Het land […]

Geef een reactie

