Scandinaviedag

7 02 2010

Een kort overzichtje van de zaterdagavond, waarop 4 Scandinavische landen druk aan de slag gingen met hun voorrondes. IJsland, Denemarken en Noorwegen kozen hun liedjes; in Zweden ging het Melodi Festivallen van start.

De Noorse voorronde Melodie Grand Prix had ik vanaf het begin nauwlettend gevolgd. De finale moest ik door omstandigheden in de herhaling bekijken, maar omdat ik de winnaar nog niet wist was de spanning er niet minder om. Veel van mijn favorieten hadden de finale gehaald, maar na ronde 1 lag Venke Knudson (zie mijn blog Geef de Noren nog een kans) er helaas uit.

Ook boyband A1 werd het niet, en metalgroep Keep of Kalessin werd 3e. Winnaar was Josh Groban kloon Didrik Solli-Tangen. Een aardig lied, maar wel erg veel dramatiek en niet heel erg origineel. En ook niet heel erg zuiver.

Daarmee is de link naar Hera Bjork uit IJsland snel gelegd. Zij gaat een ouderwetse Zweeds aandoende stamper brengen, met een Franse titel: Je ne sais quoi. Geen Fransman die het zal verstaan overigens, en een verrassing hangt in de lucht als dit Scandinavische land er eens naast zou kunnen grijpen tijdens de halve finales.

Ook tegenvallend, maar ongetwijfeld genoeg om door te gaan was het lied van Denemarken: In a moment like this. Passend in de stijl van de afgelopen jaren, maar het ontbreekt naar mijn smaak nog aan een pakkend refrein. Een middle-of-the-road nummer dat het in de finale niet bijzonder zal gaan doen, verwacht ik.

De eerste Zweedse voorronde heb ik volledig gemist in alle drukte. Wellicht kunnen jullie de blanks invullen?

Steef van Gorkum

Acties

Information

4 responses

9 02 2010
Maarten

Ik vind dat Denemarken met dit nummer niet eens mag gaan. Ook al vind ik het een leuk nummer. De achtergrond muziek komt van simple the best.

Hoor maar eens.

9 02 2010
Hendrik

Ik zal proberen om z.s.m een verslag te schrijven van de Zweedse voorronde, ik heb hem wel gezien.

11 02 2010
Adriaan

Wie heeft dit bericht eigenlijk geschreven? Het nummer van Venke heeft mij namelijk veels te fout voor Steef geklonken, maar goed de wonderen zijn de wereld niet uit :d

Van geen van de verkozen nummer tot nu toe ben ik trouwens fan helaas, het nummer van Cyprus is dan tot nu toe nog de beste van de verkozen lliedjes.

12 02 2010
eurovisie

Het is toch echt mijn stuk 😀

(l) Venke (l)!!! hahaha

Geef een reactie

