Een journalistieke doodzonde

24 01 2010

Het leek nog wel zo’n rustig Songfestivalweekje. Scandinavie selecteerde rustig door, en de kaartverkoop voor de Nederlandse voorronde ging van start; maar daar hield het dan ook wel mee op. Althans, dat dacht ik, immers altijd goed op de hoogte.


En toen werd ik gebeld door een Brabantse journaliste. Of ik, als Songfestivalblogger, mijn mening wilde geven over de nieuwste Songfestivalrel. Pardon? Rel? Met het schaamrood op de kaken opende ik mijn startpagina (www.songfestival.web-log.nl), ondertussen vragend wat ik precies gemist had. Internet opende, trager dan het ooit gedaan had, maar het resultaat viel tegen: geen woord over een eventuele rel.

De journaliste praatte me snel bij: teleurgestelde Songfestivalfans hadden hun woede over het lied van Vader Abraham omgezet in daadkracht. De componisten van recente Songfestivalsuccessen als Sanomi en Lane Moje waren benaderd, en ook Brendan Graham, de componist van het door mij onlangs nog zo geprezen The Voice. Al deze mensen wilden dolgraag een inzending voor Nederland schrijven, en de fangroep stuurde enkele demo’s naar de TROS. De omroep stuurde de enveloppen ongeopend terug. De keus was al gemaakt, en daar mocht nu niet meer aan worden getwijfeld.

Ik weet niet waarover ik me het meest verwonderde. Over het feit dat Zjelko Joksimovic liedjes voor ‘ons’ geschreven had (WAUW!), over de reactie van de TROS (of beter het gebrek daaraan), of over de Brabantse journalist die hierover graag míjn mening wilde gebruiken voor haar artikel. Maar misschien was het meest verbazingwekkende feit nog wel, dat mijn geliefde startpagina me in de steek had gelaten.

Al sinds 2004 open ik mijn internetsessies standaard met songfestivalweblog, en met een reden. De site wordt netjes bijgehouden, is áltijd up-to-date, zorgt voor eigen bronnen en eigen beeldmateriaal als er écht iets aan de hand is. Vergeet bovendien het enorme succes van Songfestival in Concert niet! Dankzij de jongens van weblog kwamen maarliefst 21 van de Eurovisie artiesten naar Amsterdam. En juist nu ik door een journaliste geraadpleegd werd, hadden zij dit grote nieuws gemist. Of?

.

Zjelko Joksimovic werd in 2004 tweede met het zelfgeschreven lied Lane Moje. Later schreef hij het Bosnische lied Lejla, dat derde werd.

Als je goed op weblog kijkt, zul je zien dat er in de reacties wel over het nieuws gesproken is. Er wordt zelfs opgeroepen een petitie tegen de TROS te tekenen. Dat de redactie niet op de hoogte was, is dan ook totaal onwaarschijnlijk. Veel logischer is de verklaring dat songfestivalweblog de TROS niet voor de voeten wil lopen. Jammer natuurlijk, en vanuit journalistiek oogpunt een doodzonde.

Bovendien kun je je afvragen, of negeren echt wel de enige optie was om de TROS te vriend te houden. Het hoeft toch niet in de stijl van de Telegraaf, die in dit bericht de TROS met de grond gelijk maakte? Een neutraal bericht, zoals hier op 3minutes.me, was een prima alternatief geweest. Daar kunnen uiteraard harde en ongenuanceerde reacties op komen, maar die zijn er nu ook.

Ik denk niet dat journalisten bang moeten zijn, dat één verkeerd berichtje hen direct de kop kan kosten. Daarom heb ik mijn Brabantse collega ook eerlijk verteld wat ik van het nieuws vond, en daar wil ik hier ook mee afsluiten:

Zowel Sanomi, als The Voice, als Lane Moje en Lejla horen bij mijn absolute Eurovisiefavorieten. Bij het horen van deze namen, zou ik dus direct zeggen: doen! Dat de TROS na de presentatie van Pierre Kartner nu niet meer terug gaat krabbelen, vind ik echter ook volkomen logisch. Op naar volgend jaar dan maar! We hadden al een artiest voor 2011 (zie mijn vorige blog) en nu ook al 3 componisten. En dat terwijl het debacle in 2010 nog plaats moet gaan vinden.

Steef van Gorkum

Acties

Information

14 responses

25 01 2010
Adriaan

Grappig dat een journaliste bij jou kwam, hoe kwam ze aan je nummer? Heeft zij nog iets met het interview gedaan, een artikel geschreven ofzo?

Van mij hoeven die buitenlandse tekstschrijvers niet hoor, alsof we zelf geen goede tekstschrijvers in huis hebben…

Overigens vind ik het een overdreven om het een rel te noemen, sommige proberen er een rel van te maken, hebben de serieuse kranten er uberhaupt wel aandacht aan besteed? De songfestival web-log hoeft zich ook niet voor het karretje van die klagers te laten spannen.

Overigens hoor ik die mensen die die petitie maken ook niet echt met een serieus en haalbaar alternatief komen, liever dan toch dit dan geen songfestivaldeelname wat dan het alternatief is?

25 01 2010
Erik

Wat een onzin! Tuurlijk moet je met een alternatief komen als je klaagt, maar dat is er toch? Namelijk deze componisten, die zijn benaderd. En als we zulk goede componisten in Nederland hebben, waarom zijn die dan niet benaderd?

Waar de componisten vandaan komen, maakt natuurlijk nit uit. Wat een Wilders standpunt om ze daarop te beoordelen, ht zijn gewoon klasbakken daar gaat het toch om? Eindelijk weer eens een goed resultaat, dat is wat ik wil, en als je dat niet wilt moet je maar lid worden van de TROS blijkbaar.

25 01 2010
Adriaan

Nou nou, is iets een beetje een belediging vinden van Nederlandse tekstschrijvers nou meteen een Wildersstandpunt?Wilders zit zo vaak op de Israelische ambassade die zou het niks uit maken als een israelische jood dat lied zou schrijven hoor…

In het Nederlandse voetbalelftal mogen toch ook alleen Nederlanders, waarom zou dat bij een ESF ineens een wildersuiting zijn?

En ik heb geen zin in een Mika die straks voor ons 3e word, dat is gelijk weer het anderste uiterste van dit jaar, nee ik ga voor de nuance, iets Nederlands met pizazz… Fluitsma & Van Tijn zijn toch ook niet verkeerd?

Als je niks met landen wilt kan je net zo goed dat hele landenelement uit die show weghalen en er gewoon een leuk zangfestijn van maken met artiesten en een televoting door heel europa heen en 1 europese vakjury, dan zal dat heel anders zijn…

26 01 2010
Nathan

We hebben zelf wel goeie tekstschrijvers Adriaan, maar die willen niet!
En waarom zou het een beledeging van Nederlandse componisten zijn?
Is het dan niet alleen maar meer dan eerlijk om de voorkeur te geven aan die buitenlandse tekstschrijvers die wel willen en het zelfs een eer vinden!?

Als de Songfestivalweb-log hierover zou berichten heeft dat niks met ”voor het karretje spannen” te maken, aangezien dit nogal groot Nederlands songfestivalnieuws is zou het alleen maar objectieve berichtgeving zijn!

En heb je wel gehoord wat voor moeite Jensen allemaal heeft gedaan en de componisten die hij bereid heeft gevonden?
Als je dat geen klinkend alternatief noemt…

En dat laatste wat je zegt over dat landenelement is gewoon flauw.
Want ook jij weet hoe het altijd op internationaal niveau gewerkt heeft op het ESF…

26 01 2010
Pim

@ Erik:

Het kan nog veel simpeler gezegd worden: Of je nu voor of tegen buitenlandse componisten bent, en of je Vader Abraham nu wel of geen goed liedje vindt, dit is groot songfestivalnieuws en dat mag je niet negeren! Je hoeft het er niet mee eens te zijn om dit op je site te zetten, dat staat ook in Steefs blog 3minutes.me heeft het heel netjes en objectief gedaan. Dat is journalistiek/

26 01 2010
Jacob

Ik had zaterdag hetzelfde voor: een vriend van me sprak me ook aan over de tekstschrijver van Sanomi die een lied had geschreven voor NL en blablabla… ik wist er ook niks van, maar blijkbaar stond het bij ons zelfs op Teletext.

Uiteraard stuurt de TROS die enveloppen ongeopend terug! Dat kunnen ze Vader Abraham toch niet aandoen 🙂
De “Jensen” waar Nathan het over heeft, is dat diegene die ook wel actief was/is op het ESF – forum?

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje onrespectvol ten opzichte van alle mensen die dat liedje (of zeker dat genre in het algemeen) WEL goed vinden. Als ik de Nederlandse top 50 zo bekijk, staat die vol met dat genre, dus er zal zeker een heel deel van de Nederlandse bevolking zijn die daar wel van houdt. Of het goed zal scoren op het songfestival is een andere zaak… in de jaren ’70 en ’80 hebben er genoeg van dat soort liedjes goed gescoord.

27 01 2010
Adriaan

Nou ik ken mensen genoeg die van het trosgenre houden, (en somminge van die nummers zijn ook best goed) maar die zijn toch niet allemaal even positief over dat liedje hoor Jacob, zelfs binnen dat genre is het nog matig.

27 01 2010
Adriaan

Maar goed ik heb liever dat vader Abraham gaat dan 1 of andere Servier die het een eer vind ons lied te mogen schrijven, natuurlijk aandacht doet veel mensen iets een eer vinden.

En Nathan, Jensen heeft toch zelf de keuze gemaakt die moeite er voor te doen, daarom is het toch niet ineens een klinkend alternatief ofzo, het is verloren moeite, ik ben er ook zeker niet van overtuigd dat onze tekstschrijvers niet zouden willen.

En als iets op internationaal niveau op een bepaalde manier werkt, is dat toch geen reden om daar ineens voor te zijn, ik zou het vreselijk vinden als wij een Zwitserland, Luxemburg of Monaco zouden zijn op het ESF.

Nou hebben we het er wel erg over, terwijl dit voor mij echt geen nieuws zou horen te zijn, dat zou het pas zijn als het effect had gehad, dit is gewoon een domme actie geweest zoals er genoeg zijn, daar zou je iedere dag een encyclopedie mee kunnen vol schrijven…

Daarnaast is het de journalistieke plicht om het verhaal van Jensen en consorten te checken, ik vroeg mij zo af: is dat gebeurt?

Nee ik had het onbegrijpelijk gevonden als het er wel had gestaan…

27 01 2010
Nathan

”Maar goed ik heb liever dat vader Abraham gaat dan 1 of andere Servier die het een eer vind ons lied te mogen schrijven, natuurlijk aandacht doet veel mensen iets een eer vinden.”

We mogen blij zijn dat ze het willen!

”En Nathan, Jensen heeft toch zelf de keuze gemaakt die moeite er voor te doen, daarom is het toch niet ineens een klinkend alternatief ofzo, het is verloren moeite, ik ben er ook zeker niet van overtuigd dat onze tekstschrijvers niet zouden willen.”

Hahaha ja is dat nou niet precies de definitie van ”initiatief nemen”?
Dat je zelf de keuze maakt ergens moeite voor te doen?
En het is wel een klinkend alternatief: kijk eens met wat voor namen Jensen aan kwam zetten!
Het feit dat het nu verloren moeite bleek doet niks af aan hoe fantastisch het initiatief was. (Bovendien is het feit dat het verloren moeite was de schuld van de TROS en niet van Jensen).

”Nou hebben we het er wel erg over, terwijl dit voor mij echt geen nieuws zou horen te zijn, dat zou het pas zijn als het effect had gehad, dit is gewoon een domme actie geweest zoals er genoeg zijn, daar zou je iedere dag een encyclopedie mee kunnen vol schrijven…”

Een domme actie? :S
Jensen heeft iets geweldigs gedaan!

27 01 2010
Nathan

”Ik heb jou nog weinig zien doen om het ESF in NL te redden” moest daar nog achteraan 😛

27 01 2010
Adriaan

Daarin heb je gelijk, op zich is het ook niet erg dat ie wat doet, maar als je het doet doe het dan goed en ga dan niet naar het buitenland onze inzendingen halen, het is toch dom te denken dat de tros daarmee akkoord zou gaan?

De uitleg van intitiatief nemen weet ik wel, maar ik begrijp niet waarom dat invloed zou hebben op het feit of het wel of geen klinkend alternatief is, wat het dus voor mij niet is omdat het geen Nederlanders betreft.

Je kan het ook gewoon te ver van huis willen zoeken.

28 01 2010
Pim

Het zijn meerdere discussies in één, natuurlijk… Ik kan Adriaans standpunt over het landenelement best begrijpen. Het zou natuurlijk ook raar zijn als dat helemaal weg zou gaan, maar moeten daar dan niet regels over komen? Liever dat, dan dat belachelijke gezeik over taalregels (en breek me de bek niet open over ik-wil-het-orkest-weer-terug…).

Maar zelfs dan, Adriaan, kun je niet ontkennen dat dit nieuwswaardig is. Als grote namen nummers hebben geschreven, dan wil je dat als songfestivalfan weten zodat je er je mening over kunt geven. Het moet gewoon gemeld worden.

28 01 2010
Nathan

Beetje raar hoor, dat het alleen goed alternatief is als het Nederlanders betreft :S

En Pim, ik snap Adriaans standpunt wat dat betreft helemaal niet!
Het is zo vaak gebeurd dat artiesten in de ESF-wereld grenzen overstaken, dat is al zo ouf als het ESF zelf!
Dat Adriaan dan maar meteen begint over het hele landenelement opheffen vind ik nogal aanstellerig en het komt dan op mij over alsof Adriaan de geschiedenis van het ESF niet zo goed kent…
Al ben ik met je eens Pim, dat er niet constant gezeurd moet worden over taalregels en orkesten en ben ik het met je eens wat de nieuwswaardigheid van dit hele gedoe betreft!

28 01 2010
Adriaan

Oowh ik ken de gescheidis heel goed, maar ik hoef het nogmaals toch niet eens te zijn met alles wat er in de geschiedenis is gebeurt?

Celine Dion voor Zwitserland is toch nog steeds ongeloofwaardig?

Er zouden best regels voor mogen komen zoals Pim voorsteld, maar die zouden wel zeer nadelig voor kleine landen zoals Monaco en Andorra uitvallen, dus mss kunnen we voorstellen dat die dan hun inzendingen van buiten europa mogen halen?

Iedere dag schrijven grote namen liedjes, dus wat daar nieuwswaardig aan is, die liedjes waren toch helemaal niet speciaal voor het ESF geschreven?

Geef een reactie

