Het fabeltje van de grote artiesten

17 01 2010

Het is nu officieel: de rap-metalband MaNga zal voor Turkije aantreden op het komende Eurovisie Songfestival in Oslo. Met MaNga, onlangs nog winnaar van een MTV-award, heeft de Turkse omroep TRT een grote artiest naar het festival gehaald. De groep geniet nationaal én internationaal grote populariteit onder de
jeugd, en hoe vaak komt dat nou voor?

Vorig jaar, 2009, was het jaar waarop volgens Cornald Maas ‘West-Europa wakker werd’. Hij zei dit ongeveer een jaar geleden, en doelde op landen als Frankrijk, United Kingdom, IJsland en Denemarken die stuk voor stuk grote artiesten dan wel componisten tevoorschijn hadden getoverd. Bekende namen op het festival; ze zijn zeldzaam, maar ze tekenen wel het affiche en maken het festival nog interessanter.

Één ding viel me echter op aan het lijstje grote namen van vorig jaar: er zaten geen muzikanten bij die hun populariteit voornamelijk genieten bij het jongere publiek. Dit was dan ook de kanttekening die ik plaatste bij Cornald’s bewering. Patricia Kaas, Andrew Lloyd Webber, Ronan Keating; het is een mooi rijtje, maar voor de verjonging en populariteit van het festival was het mooi geweest als bijvoorbeeld Coldplay eraan had kunnen worden toegevoegd. Of voor mijn part Amy Mc Donald.

Dat artiesten van dat kaliber zich per definitie niet aan het festival willen branden, is zelfs in de huidige tijd een fabeltje. De geruchtenstroom is ieder jaar weer eindeloos, en dat komt heus niet uit de lucht vallen. Daarbij: als ‘elite-artiesten’ zich aan het festival wagen, zou de drempel voor popartiesten toch nóg lager moeten liggen? Succes verzekerd: een miljoenenpubliek, een gegarandeerde nieuwe nummer 1 hit in meerdere landen, plus de bonus van een mogelijke hoge klassering op het festival.

Ook Nederland heeft al meerdere malen de kans gekregen om een artiest of componist in te sturen, die internationale bekendheid genoot. Op redelijk klein niveau denk ik dan aan Judith, die in 2005 meedeed aan de voorrondes met Love me. Op groter niveau denk ik aan de gesprekken met Within Temptation in 2006, en met Anouk in 2009. Halsstarrigheid brak de NOS destijds op, en natuurlijk het gebrek aan budget. Een enorme oppepper voor het festival was van de baan.

Er zal nog heel wat moeten veranderen voor artiesten als Maria Mena en Rihanna echt geinteresseerd zullen raken in het ESF. En dus moeten we voorlopig blij zijn dat MaNga er is. Vooral Turkije kan blij zijn. Het land scoort altijd al veel televotes, en dit jaar kan men zich helemaal in de handen wrijven. Veel jeugdige Europeanen (waaronder ikzelf) zullen het optreden gaan waarderen. Nu alleen nog even afwachten of het Eurovisienummer van MaNga kan tippen aan de kwaliteit van hun grootste hit
Dunyanin Sonuna Dogmusum.

En wat moeten wij in Nederland doen? Allereerst hopen dat de TROS na het resultaat van Vader Abraham besluit volgend jaar weer mee te doen. En dan maar hopen dat, na West-Europa, ook Nederland misschien eens ‘wakker wordt’. Dan komen er misschien toch weer mogelijkheden. Duimen dus, misschien wel voor onze nieuwste internationale ster: Esmee Denters.

Luister hier: Esmee Denters – Outta here

Tsja, Esmee Denters… Ik noem zo maar even een hype, maar hebben jullie nog meer opties? Internationaal bekende artiesten uit Nederland, uit Belgie wellicht? Wie zou je graag nog eens op het Eurovisie zien, of ben je eigenlijk helemaal niet voor meer bekende deelnemers?

Steef van Gorkum

Acties

Information

8 responses

18 01 2010
Adriaan

Waarom zouden we topartiesten op het ESF willen?

Ik vind het juist leuk eens wat onbekendere artiesten te kunnen horen en als een bekende artiest met een slecht nummer meedoet komen ze alleen om hun naam toch nog hoog (zie Tatu) dat moet je echt niet willen hebben…

Overigens heb ik nog nooit van manga gehoord, en bij VK en Denemarken betrof het de tekstschrijver die bekend was, dat heb ik dan nog liever… Judith leefde ook nog steeds voort op dat ene hitje die ze gehad heeft.

Overigens hoorde ik wel dat Mika mss mee wou doen voor Frankrijk, aangezien ik hem wel kan waarderen zal het van mij wel mogen maar dat had ie ook als ie geen grote bekendheid was geweest, al zou zijn kans op succes dan kleiner zijn.

Het ESF is geen MTV en ik ben dan ook wel een beetje verbaast dat Steef dat er blijkbaar graag van wil maken, zo komen FBI-achtige bandjes nooit aan de bak. 😦

19 01 2010
Hendrik!

Diamonds never change Adriaan!

20 01 2010
maaike

Steef, dat jij nou zo voor die topartiesten bent?
En wat dan van die eeuwig-durende voorrondes? Dat heb je niet als je een bekende artiest uitnodigd, zo haal je bijvoorbeeld het melody festival ook onderuit als zij opeens hun bekende artiesten vragen.

Mij lijkt het vooral leuk om nationaal bekende maar internationaal nog onbekende artiesten te sturen. Dan heb ik het niet over de toppers of Nick&simon, want die hebben internationaal ook geen kans.
Maar wat dacht je van Laura Jansen? Pas net aan het doorbreken in Nederland, zoiets lijkt me wel leuk als Nederland daar mee aan komt zetten!

20 01 2010
Erik

In dat kader zou bijvoorbeeld Trinity ook wel gevraagd kunnen worden, niet dan?

Ik vind een topartiest op zijn tijd wel leuk, maar ben inderdaad meer voor voorrondes in de trant van 2004 en 2005. En het één sluit het ander duidelijk niet uit, kijk maar naar dar prachtige liedje van judith waar je zelf al over schrijft, steef!

20 01 2010
Adriaan

Bestaat trinity nog dan?

20 01 2010
Pim

Wie zijn dat uberhaupt, ik ken ze niet vrees ik…

Mika voor Frankrijk zou dan wel weer erg leuk zijn, en dat valt ook onder het genre artiesten dat jij hier beschrijft. Zelf zeg ik: zet eens een bekende voetballer op het podium, hij hoeft niet eens te kunnen zingen, maar die kennen ze in het buitenland tenminste wel!

Kom ik ineens weer bij Yolanthe en Wesley uit hahaha… Kan zij misschien zingen?

23 01 2010
eurovisie

Leuk dat er zo nu en dan suggesties komen!

Zelf vind ik Laura Jansen wel een goede. Trinity is natuurlijk supertof maar (nog?) niet echt bekend, en Yolanthe dat hoeft van mij niet zo, maar da’s persoonlijke smaak natuurlijk. In ieder geval niet het internationale waar ik aan dacht.

Meer suggesties?

24 01 2010
Altijd up-to-date « Road to Oslo 2010

[…] ik echter ook volkomen logisch. Op naar volgend jaar dan maar! We hadden al een artiest voor 2011 (zie mijn vorige blog) en nu ook al 3 componisten. En dat terwijl het debacle in 2010 nog plaats moet gaan […]

Geef een reactie

