Een Zwitser die wél kan zingen?

11 01 2010

Drie jaar op rij ging Zwitserland onderuit in de halve finale. Drie keer schepte het lied hoge verwachtingen, maar viel de vocale prestatie tegen. Ik was dus uitermate benieuwd naar de presentatie van de inzending voor Oslo 2010. Nieuwsgierig naar het lied… maar ik hield ook m’n hart vast.

In 2007 ging de Zwitserse inzending ‘Vampires are alive’ roemloos ten onder

Het seizoen is eindelijk echt begonnen, zo lijkt het. Met voorrondes in IJsland, Finland en ook gastland Noorwegen komt Scandinavie alvast lekker op gang. Een regio die gek is van Eurovisie, en dus ook altijd boeiend om te volgen. Maar het meest keek ik uit naar de presentatie van het Zwitserse lied Il pleut de l’or.

Zwitserland is één van de weinige landen die sinds 2005 onafgebroken op mijn Eurovisie CD (met daarop mijn eigen top 20, red.) belandt. Toch begrijp ik ook heel goed waarom de inzendingen na Vanilla Ninja stuk voor stuk faalden. Aan het lied ligt het niet, Zwitserland snapt als één van de weinige West-Europese landen hoe de hegemonie van het Oosten kan worden doorbroken; met eigentijdse, hippe en typisch Westerse popmuziek. Het ontbreekt de Zwitsers echter steeds aan een key element : de live-uitvoering. Of eigenlijk simpelweg: de zang.

Het absolute toppunt was toch wel 2008, toen de nochtans ervaren San Remo-zanger Paolo Meneguzzi erin slaagde om Era Stupendo, misschien wel het beste lied van het festival, aan flarden te zingen. De keus viel dit jaar op een vergelijkbare kandidaat, maar dan uit de Duitse hoek van het land. Michael von der Heide, zo verscheen op alle Eurovisie nieuwssites, is een zanger met jarenlange ervaring.

Waar Era Stupendo een typisch Italiaans lied in de stijl van Eros Ramazotti was, had Il pleut de l’or dus een typisch Duitse schlager van de bovenste plank kunnen zijn. Wellicht was dit ook de intentie van de schrijvers van het lied, maar er is toch een internationale draai aan gegeven. Allereerst natuurlijk door de Franstalige tekst. Nogal logisch. Simple comme bonjour. Maar ook in het arrangement is er geknutseld. Daarin zijn nu typisch Zweedse dreunen terug te vinden.

Al met al is dit Zwitserse lied maar een maf allegaartje geworden, dat mijn CD dit jaar in ieder geval niet gaat halen. Ook voor de finale moeten de Zwitsers (opnieuw) vrezen. Met een schuin oog kijk ik zelfs al terug naar het twijfelachtige record dat Zwitserland op zak heeft; in 2004 waren ze het eerste land dat in de halve finale geen punt wist te scoren. (Quizvraag van de week, een makkie: welk land voegde zich daar afgelopen jaar bij?)

Misschien is het voor de Zwitsers ook wel eens lekker. Gewoon, een jaartje zonder hoge verwachtingen. Laat ons ook eens een volkszanger insturen, een man van eigen bodem, we zien wel wat het wordt. En wie weet draaien de zaken dit jaar dan helemaal om. Wie weet put Van der Heide moed uit zijn ‘jarenlange staat van dienst’, en zingt hij in Oslo de sterren uit de hemel. Wie weet. Zwitserland zal het nodig hebben.

Michael von der Heide
Klik hier en beluister Il pleut du l’or!

Wat vinden jullie van het Zwitserse lied? Zou het bij jullie wel de CD, of de playlist halen? En is het íemand al opgevallen dat het intro (pam, padadam, padadam) gejat is van Lena Phillipson (Hurts, only hurts, really hurts)?

Steef van Gorkum


Acties

Information

9 responses

11 01 2010
Adriaan

Het nummer is op zich zo heel slecht toch niet?

Het is alleen niet erg origineel, al ziet dombo er wel origineel uit, dus mss dat dat nog wat punten gaat opleveren :p (of is dat gemeen te zeggen?)

Zijn liedje uit de duitse voorronde van 1999 vind ik trouwens wel behoorlijk geestig. 😀

De link met It hurst had ik nog niet gemaakt, maar het begin heeft er idd vaag iets van weg, zoals wel vaker nummers vaag wat van elkaar weg hebben.

Dat land uit 2009 is natuurlijk Tsjechie, die in 3 festivals gemiddeld 3,3 punten per jaar scoorde (10 in totaal dus), wat op zich al een prestatie is, die prestatie konden ze dit jaar te niet doen met een goed resultaat, logisch dus dat ze afzagen van deelname…

11 01 2010
Jacob

Het was me zelf niet opgevallen, maar die intro lijkt inderdaad wel op “It hurts”. De rest van het nummer kan echter absoluut niet tippen aan het liedje van Lena Philipsson, vind ik!

Ik ben het dus eens met Steef dat dit een “maf allegaartje” is, dat (hopelijk) mijn top 20 van dit jaar niet zal halen… Bovendien hou ik ook niet van zijn manier van bewegen / dansen 🙂

Steef, wel tof dat “Vampires are alive” in jouw top20 van 2007 stond; dat had ik niet direct verwacht. De échte goeie Zwitserse inzendingen dateren voor mij al van in 1982 (Amour on t’aime) en zeker 1979 (Trödler und co)! 🙂

11 01 2010
Leny Hamoen

Het oog wil ook wat, heb je die oren gezien!!!!!

Leny

15 01 2010
maaike

het oog wil ook wat… haha, tsja, wel kritisch hoor. Moeten al die artiesten tegenwoordig zo’n schoonheid zijn? Het kan inderdaad voordelen opleveren (denkend aan het lachje van Alexander…), maar de muziek zou voorang moeten hebben.

Trouwens, die bakkerbaarden kunnen ook écht niet!?!

15 01 2010
Pim

Era stupendo… Het hád zo geweldig kunnen zijn!

Ik vind dit Zwitserse liedje ook weinig soeps, maar die bakkebaarden zijn er gelukkig af als ik het goed gezien heb 😉

Nou die oren nog: gewoon zagen, kind kan de was doen toch?

15 01 2010
Pim

Ooh en trouwens Adriaan : dat zou toch juist de bedoeling moeten zijn, zo véél mogelijk punten scoren?

16 01 2010
Adriaan

Ja dat klopt :p

Bij een slecht lied kan een grappig uiterlijk denk ik punten opleveren uit medelijden, maar ik weet absoluut niet of dat echt zo is hoor 😉 ik denk iig niet dat het genoeg zal zijn voor de finale 🙂

16 01 2010
Erik

Hopelijk niet Adriaan! Bagger dit…

17 01 2010
maaike

Era Stupendo vind ik nogsteeds een heel mooi nummer hoor!
Jammer van de zang, maar voor de rest… prachtig!

Geef een reactie

