Achtervolgd door de stem

3 01 2010

In plaats van de top 2000 luisterde ik dit jaar op oudejaarsdag naar de Eurovisie top 250. Gewoon, om alvast in de stemming te komen. Om mee te zingen met al die klassiekers die ik allang ken. Tot ik plotseling naar het scherm toe getrokken werd. Behekst, als het ware. Door een stem.

Zoals verderop op deze site te lezen is, begon mijn Eurovisiemania in 2003. Dat betekent natuurlijk niet dat liedjes van daarvoor, voor mij complete onbekenden zijn. Ik lees en luister graag over het ESF, en ken dus mijn klassiekers. Tijdens het luisteren naar de Eurovisie top 250 kende ik dan ook de meeste nummers; mijn dag bestond uit door het huis draven, spullen voor oudjaarsavond klaar zetten, en meezingen met de liedjes uit de top 250.

Af en toe ging de volumeknop harder, naar gelang het liedje tot mijn favorieten behoorde. Het was een prettige chaos hier thuis, met behalve de muziek ook de tv en de stofzuiger aan. Maar om ongeveer 19.30 ’s avonds hoorde ik een stem waardoor ik accuut de stekker uit alle andere apparaten trok. Nummer 64. Eimear Quinn.

Nadat ik drie minuten lang als betoverd naar het scherm had zitten kijken, bleven de prachtige galmen in mijn hoofd hangen. Het lied werd direct op Youtube opgezocht, en keer op keer herbeluisterd. Hoe kon het dat ik hier ooit een keer ben langsgezapt zonder het op te merken? Wat maakt dit lied ineens zo speciaal voor mij?

We zijn drie dagen verder en ik worstel nog steeds met dezelfde vragen. Het is meer dan 10 jaar geleden dat The Voice het Songfestival, destijds gehouden in Oslo (!!), won. Aan de act is niets, maar dan ook niets spectaculairs. De ondersteunende muzikanten zijn eenvoudig gekleed. Alles is simpel, en niets maakt indruk… Behalve Eimear Quinn en haar haunting voice.

Haunting. Ik heb het niet zelf bedacht, maar opgepikt van de youtubepagina waarop het lied is de beluisteren. Maar ik raak er met de dag meer van overtuigd dat Haunting het enige juiste woord is. De stem, de boodschap van het lied, achtervolgt me en ik denk dat ik het begrijp.

Straks in Oslo heb je als land niet persé vuurwerk nodig, ingewikkelde danspasjes of een flashing beat. Geen glitterpakken, geen prachtig uiterlijk en zelfs geen stiekeme knipoog naar het publiek. Nee, er is maar één ding nodig om het Eurovisie Songfestival te winnen. De stem. De stem die indruk maakt. Die nagalmt in je hoofd, en die je achtervolgt tot het einde van de show.

3, 2, 1… Stop Voting Now!

Eimear Quinn – The Voice (1996)
Klik hier en word ook betoverd…

Acties

Information

6 responses

3 01 2010
Pim

Leuk om weer wat van je te horen! Ik vind zelf the voice ook een heel mooi nummer. of het in Oslo ook eindelijk weer eens om de stemmen zal gaan… Ik help t je hopen!

3 01 2010
Adriaan

Ierland 1996 heeft natuurlijk ook niet alleen op de stem gewonnen, daar was het ook de prachtige jurk en de mooie ogen en de verder sympathieke uitstraling van de zangeres die zeker mee hebben geholpen 🙂

Het blijft toch altijd een combinatie van factoren, daarnaast was het in die periode normaler dat simpelere acts met een mooie uitstraling en stem hoog scoorde 🙂

Van mij mag die tijd best terug komen, met de top 10 resultaten van Yohanna, Jade, Urban Symphony en Patricia vorig jaar lijkt het wel weer te kunnen, mede met dank aan de jury 😉

Zo heeft ieder nadeel zo zijn voordeel 🙂

3 01 2010
maaike

Wat een aangrijpende stem…!
Net zoals je stukje zelf trouwens!!

6 01 2010
Erik

Estland 2009, Co2! Daar doet het me wqua sfeer inderdaad aan denken, mooie vergelijkind adriaan.

Verder duim ook ik voor de kwaliteitsmuziek op het festival, maar daarvoor moet dan wel eerst weer eens een orkest worden ignevoerd anders wordt het ‘m sowieso niet.

24 01 2010
Brabo No.1

Mij deed Estland 2009 (‘CO2’) dan weer vooral denken aan ‘Den Vilda’ (Zweden, 1996). Ik vond dat er op het podium net zo`n sfeertje neergezet werd als bij dat optreden toen.

24 01 2010
Een journalistieke doodzonde « Road to Oslo 2010

[…] als Sanomi en Lane Moje waren benaderd, en ook Brendan Graham, de componist van het door mij onlangs nog zo geprezen The Voice. Al deze mensen wilden dolgraag een inzending voor Nederland schrijven, en de fangroep stuurde […]

Geef een reactie

