Hypocriet

28 12 2009

Slechts vier songfestivalliedjes wisten dit jaar de top 2000 te halen. Geen van hen haalde een plek bij de eerste 700. Ook bij het jaaroverzicht van de top 100 moeten we het doen met twee liedjes; onze eigen inzending Shine en winnaar Fairytale. Wat is dat toch met songfestivalnummers in de Nederlandse hitlijsten?

Nederland is geen songfestivalland, dat moge duidelijk zijn. In Oost-Europa, in Scandinavie, ja zelfs in onze buurlanden Duitsland en Belgie haalt het festival betere kijkcijfers dan hier. Geen wonder dan ook dat Eurovisiehits in deze landen dan ook vaker evolueren tot radiohits; hoe meer fans, hoe beter de verkoop.

Maar waarom wil het dan zelfs in de top 2000, de lijst waarin gestemd kan worden op klassiekers uit de tijd dat half Nederland nog plat ging voor het songfestival, niet meer lukken? Het doet me pijn dat we het moeten doen met Abba en Vicky Leandros, terwijl er in ruim 50 jaar tijd toch de nodige pareltjes hebben meegedaan die voor geen Queen of Kaiser hoeven onder te doen.

Niet dat ik hiermee overigens een lans wil breken voor de zogenoemde ‘lijst der lijsten’. Dat stemmers maar een zeer gering aandeel hebben in de uitslag van de top 2000, bleek al eerder toen Tell the world van Hillsong uit de lijst werd gemanipuleerd. Voor gesneuvelde songfestivalkrakers als Hold me now en Congratulations lijkt het er echter op dat dit niet de reden was. Het is nog veel erger: de fans hebben hen simpelweg in de steek gelaten…

Misschien moeten we de zaak ook wel omdraaien; juist dóórdat songfestivalnummers in de hitlijsten niet weten door te breken, breekt ook het songfestival niet door. Met als gevolg een laag animo, een laag budget en daarmee ook weer een vrijwel kansloze inzending. Het is een vicieuze cirkel, een proces dat zichzelf in stand houdt. Zolang de fans er zelf niets aan veranderen, blijft het festival impopulair en de resultaten prut.

Toch, nu ik hier zo de moraalridder aan het uithangen ben, moet ik toegeven dat ik zelf ook bar weinig bijdraag. De liedjes van 2009 haalde ik schaamteloos en zonder één cent te betalen van Soulseek, en voor de top 2000 stem ik sinds het Hillsong-debacle nooit meer. Het is wellicht al van Sertab geleden dat ik nog eens een songfestivalsingletje kocht. Is het dan hypocriet als ik stiekem toch hoop Alexander Rybak af en toe op 3FM te horen?

Everyway that I can

En nu eerlijk: hoe zit het met jullie? Draag je wel eens wat bij aan de promotie van het Eurovisie in Nederland, of schreeuw je ook liever dat het ‘bergafwaarts gaat’ maar betaal je nooit voor je liedjes?

Acties

Information

3 responses

28 12 2009
Jacob

Mag ik ook antwoorden? Voor België dan 🙂

Ik koop elk jaar de CD met de liedjes, en da’s telkens volledig bewust gedaan met het oog op de steun aan het ESF.

29 12 2009
Lukas Kramer

Blijkbaar zijn er kwalitatief betere nummers dan van het Songfestival.

29 12 2009
Adriaan

Dat denk ik ook Lukas 🙂

Het valt wel op dat dit jaar ineens zo weinig songfestivalliedjes erin staan, mss hebben de songfestivalfans dit jaar wel minder vaak hun stem uitgebracht?

Zelf ben ik het ook simpelweg vergeten dit jaar (bloos)

En is het niet een beetje raar om niet te willen stemmen omdat er 1 keer een liedje waar jezelf blijkbaar een fan van bent is gediskwalificeerd?
Je moet toch wel een beetje tegen je verlies kunnen?

En om antwoord te geven op je vragen ik koop ieder jaar de verzamelcd van alle esf liedjes, maar meer verdienen ze ook niet aan mij, van mij hoeft het ESF of de loyaliteit daaraan ook niks met geld er aan geven te maken hebben.

Het zou meer als een sportwedstrijd moeten worden gezien (het EK liedjes performen) en niet als een commercieel festijn wat het helaas wel is geworden.

En als mensen het ESF aanvallen neem ik het meestal wel voor het ESF op hoor 😉

Geef een reactie

